فعالية التسويق الالكتروني في تطوير الأنشطة الطلابية بأجهزة رعاية الشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

أولًا: مشكلة الدراسة وأهميتها:
تعتبر الجامعة من أهم مؤسسات المجتمع، وتسعى أجهزة رعاية الشباب الجامعي إلى تدعيم العملية التعليمية للنسق الجامعي، ويعد الاهتمام بالانشطة الطلابية وتطويرها من أبرز الجهود التي تبذلها الجامعات لتنمية ورعاية بيئة داعمة للجامعة، كما أصبح التسويق الالكتروني عنصر أساسي لنجاح أي مؤسسة، خاصة أجهزة رعاية الشباب الجامعي لذا يعد التسويق الالكتروني من أحدث الوسائل التي نستطيع من خلالها تطوير الخدمات والانشطة داخل وخارج الجامعة، وذلك توفيرًا للوقت والجهد والمال، و إتاحة التواصل داخل الجامعة وخارجها لتسيهل عمليات التبادل والحصول على الرضا المرغوب في تقديم الخدمات وتطوير الانشطة الطلابية بما يتناسب مع احتياجات ورغبات الشباب الجامعي.  
 ثانيا: الهدف الرئيسي: تحديد فعالية التسويق الالكتروني في تطوير الأنشطة الطلابية بأجهزة رعاية الشباب الجامعي. 
 ثالثاً: تساؤل الدراسة : ما فعالية التسويق الالكتروني في تطوير الأنشطة الطلابية بأجهزة رعاية الشباب الجامعي؟ 
رابعًا: مفاهيم الدراسة: التسويق الالكتروني -  الأنشطة الطلابية
خامسًا: الاجراءات المنهجية: نوع الدراسة: دراسة وصفية تحليلية.
المنهج المستخدم:  المنهج الوصفي باستخدام طريقة المسح الاجتماعي الشامل لجميع الاخصائيين الاجتماعيين بأجهزة رعاية الشباب الجامعي.
 أدوات الدراسة: استمارة قياس للأخصائيين الاجتماعيين بأجهزة رعاية الشباب الجامعي.
مجالات الدراسة:
المجال المكاني: جامعة الفيوم.
المجال البشري: الاخصائيين الاجتماعيين بأجهزة رعاية الشباب الجامعي وبلغ عددهم (  128 ) مفردة.
المجال الزمني: فترة اجراء الدراسة.
 سادساً : نتائج الدراسة:

توصلت الدراسة إلى أهمية تدريب الأخصائيين الاجتماعيين بأجهزة رعاية الشباب الجامعي على استخدام أدوات التسويق الالكتروني في التواصل مع الشباب الجامعي.
أكدت الدراسة على أهمية استخدام أخصائي رعاية الشباب لاستراتيجيات التسويق الالكتروني في التنسيق مع ادارات الشباب الجامعي.
أكدت الدراسة على أهمية تطوير مهارات التسويق الالكتروني للأخصائيين الاجتماعيين بأجهزة رعاية الشباب لتطوير الأنشطة الطلابية

 
Summary
Effectiveness of The E-Marketing in Developing Student's Activities in University Youth Welfare Bodies
First: The problem of the study and its importance:
The university is considered one of the most important institutions of society, and the university youth welfare bodies seek to support the educational process of the university format, and interest in student activities and their development is one of the most prominent efforts made by universities to develop and nurture a supportive environment for the university, and E- marketing has become an essential element for the success of any institution, especially youth welfare bodies Therefor e-marketing is one of the latest means through which we can develop services and activities inside and outside the university, in order to save time, effort and money, and allow communication inside and outside the university to facilitate exchanges and obtain the desired satisfaction in providing services and developing student activities in line with the needs and desires of young people. undergraduate.
Second: The main objective: Determining the effectiveness of E- marketing in developing student activities in university youth welfare bodies.
  Third: The study question: What is the effectiveness of E- marketing in developing student activities in university youth welfare bodies?
Fourth: Study Concepts: E- Marketing - Student Activities
Fifth: Methodological procedures: Study type: descriptive analytical study.
The method used: the descriptive method using the comprehensive social survey method for all social workers in the university youth welfare bodies.
Study tools: a questionnaire for social workers in university youth welfare bodies.
fields of study:
Spatial domain: Fayoum University.
The human field: social workers in the university youth welfare bodies, and their number reached (128) individuals.
Time domain: the period of conducting the study.
Sixth: Study Results:
1- The study concluded the importance of training social workers in university youth welfare bodies to use E- marketing tools to communicate with university youth.
2- The study emphasized the importance of youth welfare specialists using e-marketing strategies in coordination with university youth departments.
3- The study emphasized the importance of developing the skills of E-marketing for social workers in youth welfare agencies to develop student activities