متطلبات التسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تنظيم المجتمع بالمعهد العالي للخدمة الإجتماعية بقنا

المستخلص

ملخص البحث باللغة العربية:
هدفت الدراسة الحالية إلى "تحديد مستوي المتطلبات اللازمة للتسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية" , و" تحديد مستوي خدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية", و"تحديد المعوقات التي تواجه توفير متطلبات التسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية" و" تحديد مقترحات توفير متطلبات التسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية " ، تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، واستخدمت منهج المسح الاجتماعى الشامل لأمناء اللجان النوعية  بحزب مستقبل وطن بمحافظة قنا وعددهم (9٢) مفردة  , وتوصلت الدراسة إلي ان مستوى المتطلبات اللازمة للتسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية مرتفع"، مما يجعلنا نرفض الفرض الأول للدراسة والذي مؤداه "من المتوقع ان يكون متطلبات التسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية منخفض.  وان مستوى مستوي خدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية مرتفعا" , مما يجعلنا نقبل الفرض الثاني للدراسة والذي مؤداه من المتوقع ان يكون مستوي خدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية مرتفع. وتوصلت نتائج الدراسة من وجود علاقة دالة إحصائياً بين بعض المتغيرات الديموجرافية للقيادات النوعية وتحديدهم لمتطلبات التسويق الاجتماعي لخدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية, ووجود علاقة دالة إحصائياً بين بعض المتغيرات الديموجرافية للقيادات النوعية وتحديدهم لمستوي خدمات العمل التطوعي بالأحزاب السياسية .
الكلمات المفتاحية: المتطلبات – التسويق الاجتماعي– العمل التطوعي– الأحزاب السياسية.
Research summary in English
The current study aimed to "determine the level of requirements necessary for social marketing of volunteer work services in political parties", "determine the level of volunteer work services in political parties", "identify the obstacles facing the provision of social marketing requirements for volunteer work services in political parties" and "identify proposals for providing Requirements for Social Marketing of Voluntary Work Services in Political Parties", this study belongs to descriptive studies, and it used the comprehensive social survey approach for the secretaries of the qualitative committees of the Mostaqbal Watan Party in Qena Governorate, and their number is (92), and the study concluded that the level of requirements necessary for social marketing of volunteer work services in political parties High”, which makes us reject the first hypothesis of the study, which states: “It is expected that the social marketing requirements for volunteer work services in political parties will be low. And that the level of volunteer work services in political parties is high, which makes us accept the second hypothesis of the study, which is that the level of volunteer work services in political parties is expected to be high. Voluntary work in political parties, and the existence of a statistically significant relationship between some demographic variables of qualitative leaders and their determination of the level of volunteer work services in political parties
Keywords: requirements - social marketing - volunteer work - political parties