تقويم دور الأخصائي الاجتماعي في العمل مع أمهات أطفال التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

الملخص باللغة العربية:
تعد مرحلة الطفولة من أهم المراحل العمرية في حياة الأنسان، ويستلزم ذلك رعاية متكاملة من الأسرة للأطفال خاصة إذا كانوا من ذوي الهمم، أو من ذوي اضطراب التوحد، فالأطفال التوحديين يعانون من عدة سلوكيات غير سوية بعضها ناتج عن شعور بآلم في بعض اجزاء جسمهم، ولا يستطيعون التعبير عنه، ولهم أيضاً احتياجات متعددة ومختلفة عن الأخرين، مما يتطلب أنواع متعددة من الرعاية، كالرعاية الصحية، الرعاية النفسية، الرعاية الاجتماعية، الرعاية التعليمية، والرعاية التأهيلية، وأستوجب ذلك وجود مؤسسات حكومية وأهلية، ومدارس فكرية ودمج لدعم ذوي الهمم عامة وذوي اضطراب التوحد خاصة، لتحقيق الرعاية المتكاملة لهم، وأيضاً محاولة اشباع احتياجاتهم، ومساعدتهم على مواجهة مشكلاتهم، وأيضاً دعم الأسرة وتوعيتها ومساعدتها على تقبل الإعاقة والتعامل معها، ويتم ذلك من خلال فريق عمل المؤسسة الذي يتكون من (أخصائيين اجتماعيين، أخصائي نفسي، أخصائي تخاطب، أخصائي علاج وظيفي، طبيب) وبرامج تربوية، ويساعد فريق العمل هذا في دعم الأطفال التوحديين وأسرهم، كما يقوم بتقديم خدمات صحية ونفسية واجتماعية لأطفال التوحد.
        وتسعى مهنة الخدمة الاجتماعية من خلال دور الأخصائي الاجتماعي لمساعدة الأطفال ذوي الهمم عامة، وذوي اضطراب التوحد خاصة، لتحسين نوعية الحياة من خلال دعم القدرات التوافقية لدى هؤلاء الأطفال حتى يتمكنوا من إشباع احتياجاتهم الأساسية، ومواجهة مشكلاتهم.
ومن هنا كان هدف الدراسة الاهتمام بتقويم دور الأخصائيين الاجتماعيين في العمل مع أمهات أطفال التوحد لمعرفة جوانب القوة لتنميتها وجوانب الضعف لتعديلها والحد منها، لكي يقوم الأخصائي الاجتماعي بدوره بطريقة أكثر كفاءة وفاعلية.
الكلمات الدالة: (التقويم، دور الأخصائي الاجتماعي، أمهات أطفال التوحد).
 
Summary:
Childhood is one of the most important stages in a person’s life, and this requires integrated care from the family for children, especially if they are people of determination, or those with autism, as autistic children suffer from several abnormal behaviors, some of which result from a feeling of pain in some parts of their body. They can express it, and they also have multiple and different needs from others, which requires multiple types of care, such as health care, psychological care, social care, educational care, and rehabilitation care, and this necessitated the existence of governmental and private institutions, schools of thought and integration to support people of determination in general and people with disorders Autism in particular, to achieve integrated care for them, as well as try to satisfy their needs, help them face their problems, as well as support the family, educate them and help them accept disability and deal with it, and this is done through the Foundation’s work team, which consists of (social workers, psychologist, speech specialist, specialist Occupational therapy, a doctor) and educational programs. This work team helps support autistic children and their families. It also provides health, psychological and social services for autistic children.
The social work profession seeks through the role of the social worker to help children of determination in general, and those with autism disorder in particular, to improve the quality of life by supporting the adaptive abilities of these children so that they can satisfy their basic needs and face their problems.
Hence, the aim of the study was to pay attention to evaluating the role of social workers in working with mothers of autistic children to know the strengths to develop them and the weaknesses to modify and reduce them, so that the social worker can play his role in a more efficient and effective manner.
Keywords: (Evaluation, the role of the social worker, mothers of autistic children).