اختبار فاعلية برنامج التدخل المهني لإكساب طلاب الجامعة مهارة حل المشكلة للتعامل مع الشائعات المجتمعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث  الحالي  إلي  اختبار فاعلية برنامج التدخل المهني لإكساب طلاب الجامعة مهارة حل المشكلة للتعامل مع الشائعات المجتمعية وتتضمن البحث المفاهيم التالية  (مفهوم المهارات - مفهوم الشباب الجامعى - مفهوم المخاطر-- مفهوم الشائعات - -    مفهوم مهارات حل المشكلة  ) وتنتمي هذه الدراسة الحالية إلى نمط الدراسات شبه التجريبية تمشياً مع أهداف الدراسة واتساقاً مع نوعها ، فقد اعتمدت الدراسة الحالية على تطبيق خطوات المنهج التجريبي ، والذي يتضمن استخدام مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، حيث تتعرض المجموعة التجريبية للمتغير المستقل، في حين أن المجموعة الضابطة لا تتعرض لهذا المتغير. وتم استخدام مقياس مهارات التعامل مع مخاطر الشائعات المجتمعية لدى طلاب الجامعة  قامت الباحثة بتطبيق الدراسة الراهنة على عينة قوامها (21) طالب مجموعة ضابطة، وعينة قوامها (21) طالب مجموعة تجريبية وكانت أهم نتائج البحث : لا توجد فروق معنوية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوي (0.05) بين متوسط درجات الجماعة الضابطة ومتوسط درجات الجماعة التجريبية بالقياس القبلي على مهارات حل المشكلة للتعامل مع الشائعات المجتمعية لدى طلاب الجامعة."
الكلمات المفتاحية: المهارات - الشباب الجامعي - المخاطر- مفهوم الشائعات - حل المشكلة
Summary Research
The aim of the current research is to test the effectiveness of the professional intervention program to provide university students with the problem-solving skill to deal with community rumors. The research includes the following concepts (the concept of skills - the concept of university youth - the concept of risk - the concept of rumors - - the concept of problem-solving skills). Semi-experimental studies In line with the objectives of the study and consistent with its type, the current study relied on applying the steps of the experimental approach, which includes the use of two groups, one experimental and the other control, where the experimental group is exposed to the independent variable, while the control group is not exposed to this variable. The scale of the skills of dealing with the dangers of societal rumors among university students was used. The researcher applied the current study on a sample of (21) students in a control group, and a sample of (21) students in an experimental group. The most important results of the research were: There are no statistically significant differences at a significant level. (0.05) between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group, using a tribal test, on problem-solving skills to deal with community rumors among university students.
Keywords: skills - university youth - risks - concept of rumors - problem solving