جودة خدمات الجمعيات الأهلية و تحقيق التمكين المالي للمرأة الفقيرة " دراسة من منظور طريقة تنظيم المجتمع "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ تنظيم المجتمع المساعد بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالقاهرة

المستخلص

الملخص: هدفت الدراسة الى تحديد جودة خدمات الجمعيات الأهلية وعلاقتها بتحقيق التمكين المالي للمرأة الفقيرة المستفيدة من تلك المؤسسات، وتكمن مشكلة الدراسة في اختبار الفروض التالية: توجد علاقة جوهرية بين جودة خدمات الجمعيات الاهلية و تحقيق التمكين المالي للمرأة الفقيرة؛ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المسئولين والمرأة الفقيرة حول التمكين المالي للمرأة الفقيرة؛ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المسئولين والمرأة الفقيرة حول جودة خدمات الجمعيات الاهلية، واستخدمت الدراسة منهج المسح الاجتماعي باعتبارها من نمط الدراسات الوصفية التحليلية، واعتمدت الدراسة على استخدام أداتين لاختبار فروضها وهما: استمارة استبيان للمسئولين بالجمعيات الاهلية واستمارة استبار للمستفيدات من الجمعيات الاهلية، ولقد بلغ حجم مجتمع المستفيدات (331) مفردة؛ بينما بلغ حجم مجتمع المسئولين (119) مفردة، وقد اظهرت نتائج الدراسة ان كافة ابعاد جودة الخدمات (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان، كفاءة الاداء) لها تأثير قوي في تحقيق التمكين المالي للمرأة الفقيرة ( تنمية المعارف المالية، تنمية المهارات المالية، تنمية القيم المالية) وهو يعني ان هناك علاقة طردية قوية بين جودة خدمات الجمعيات الأهلية وتحقيق التمكين المالي للمرأة الفقيرة.
الكلمات المفتاحية: جودة الخدمات – التمكين المالي - المرأة الفقيرة
Abstract: The study aimed to determine the quality of civil society organizations services to achieving financial empowerment for poor women who benefit from these institutions, The problem of the study lies in testing the following hypotheses: There is a fundamental relationship between the quality of civil society organizations’ services and achieving financial empowerment for poor women; There are statistically significant differences between the responses of officials and poor women regarding the financial empowerment of poor women. There are statistically significant differences between the responses of officials and poor women regarding the quality of civil society organizations’ services. The study used the social survey method as a type of analytical descriptive studies. The study relied on the use of two tools to test its hypotheses: a questionnaire for officials in civil society organizations and a questionnaire for female beneficiaries of civil society organizations. The size of the community of female beneficiaries reached 331 individuals. While the size of the community of officials reached 119 individuals, the results of the study showed that all dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, safety, efficiency of performance) have a strong impact in achieving financial empowerment for poor women (development of financial knowledge, development of financial skills, development of financial values), This means that there is a strong direct relationship between the quality of NGO services and achieving financial empowerment for poor women.
Keywords : Services Quality - Financial Empowerment - poor woman

الكلمات الرئيسية