دراسة تحليلية لاتجاهات المستفيدين نحو جودة الخدمات الاجتماعية في ضوء التحول الرقمي بمؤسسات الرعاية الاجتماعية الحكومية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التنمية والتخطيط المساعد كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص :
تنتمي الدراسة الراهنة لنوعية الدراسات الوصفية ، وتستهدف تحديد إتجاهات المستفيدين نحو تطبيق التحول الرقمي، وكذلك تحديد إتجاهات نحو أبعاد جودة الخدمات الاجتماعية في ضوء التحول الرقمي بمؤسسات الرعاية الاجتماعية الحكومية ، تحديد المعوقات التي تواجه المستفيدين في الحصول على الخدمات الاجتماعية في ضوء التحول الرقمي، التوصل لمقترحات مستقبلية لتفعيل استخدام التحول الرقمي في تقديم الخدمات الاجتماعية، وأعتمد الباحث فى جمع بيانات على استبانة تتكون من (49)عبارة بجانب البيانات الأولية ، وتم القيام بالإجراءات اللازمة للتأكد من صدق الأداة وثباتها ، وقد طبقت الأداة ميدانيًا على المستفيدين من مؤسسات الرعاية الاجتماعية الحكومية وهم المستفيدون من: منافذ التموين – كارت الخدمات المتكاملة - تكافل وكرامة ، وتم حصرهم بطريقة المسح الاجتماعي بالعينة العمدية وبلغ عددهم (85) مفردة ، وتوصلت الدراسة لعدة نتائج هى : أن أكثر إتجاهات المستفيدين نحو تطبيق التحول الرقمي تمثلت في متابعة ما ينشر بإستمرار عن الخدمات الحكومية على الإنترنت، أما عن إتجاهاتهم نحو أبعاد جودة الخدمات الاجتماعية في ضوء التحول الرقمي فقد تمثلت في أن الحصول على الخدمة يتم بطريقة سهلة على شبكة الإنترنت، وأن المواقع الإلكترونية أتاحت الحصول على الخدمة الحكومية في أي وقت ، أما أهم المعوقات التي تواجه المستفيدين في الحصول على الخدمات الاجتماعية في ضوء التحول الرقمي فقد كانت عدم تعلم بعض المواطنين استخدام التكنولوجيا الحديثة في الحصول على الخدمة الحكومية، وأخيرًا تمثلت أهم مقترحات تفعيل استخدام التحول الرقمي في تقديم الخدمات الاجتماعية في نشر ثقافة استخدام التكنولوجيا الحديثة في الحصول على الخدمات.
- الكلمات المفتاحية: إتجاهات المستفيدين ، جودة الخدمات الاجتماعية ، التحول الرقمي ، مؤسسات الرعاية الاجتماعية الحكومية.
Abstract :
The current study belongs to the type of descriptive studies, It aims to identify beneficiaries’ attitudes towards implementing digital transformation, As well as  determining their attitudes towards the dimensions of the quality of social services in light of the digital transformation in governmental social welfare institutions, Identifying the obstacles facing beneficiaries in obtaining social services in light of digital transformation, Coming up with future proposals to activate the use of digital transformation in providing social services , the researcher relied on a questionnaire consisting of (49) statements in addition to the primary data, the necessary procedures were taken to ensure validity and reliability of the tool, The tool was applied in the field to beneficiaries of governmental social welfare institutions, who are beneficiaries of: Supply outlets -integrated services card - solidarity and dignity, They were identified using a social survey using an intentional sample, and their number reached (85) individuals, The study reached several results:Most of the beneficiaries’attitudes towards implementing digital transformation were to constantly follow what was published about government services on the Internet, As for their attitudes towards the dimensions of the quality of social services in light of digital transformation, they were that obtaining the service is done in an easy way on the Internet, The websites made it possible to obtain government services at any time, As for the most important obstacles facing beneficiaries in obtaining social services in light of digital transformation, it was the failure of some citizens to learn to use modern technology to obtain government services, Finally, the most important proposals for activating the use of digital transformation in providing social services were spreading the culture of using modern technology to obtain services.
- Keywords : beneficiaries’ attitudes, quality of social services, digital transformation, governmental social welfare institutions.
 

الكلمات الرئيسية