أساليب الادخار والسلوك الاستهلاكي للأسرة السعودية في ضوء رؤية 2030 ودور الخدمة الاجتماعية في العمل معه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ خدمة الجماعة المشارك بكلية الخدمة الاجتماعية، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن

المستخلص

ملخص البحث
يهدف البحث الي التعرف على العوامل المؤدية للسلوك الاستهلاكي لدى الأسرة السعودية، والأثار المترتبة على ضعف الوعي الاستهلاكي لدى الأسرة السعودية، والتعرف على أساليب الادخار لدى الأسرة السعودية، والوصول إلى آليات زيادة أساليب الادخار للأسرة السعودية في ضوء رؤية 2030، ومن أجل تحقيق هذه الأهداف، اتبعت الباحثة منهج المسح الاجتماعي بطريقة العينة وكان حجم العينة ۳۰۰ فردا، وتم استخدام الاستبيان كوسيلة لجمع المعلومات والبيانات.
وتوصلت الدراسة إلى أن أعلى وزن مرجح للعوامل المؤدية للسلوك الاستهلاكي كان 2,58 للعبارة (سهولة التسوق من المواقع الالكترونية زادت من سلوكي الاستهلاكي)، وأعلى وزن مرجح للأثار المترتبة على ضعف الوعي الاستهلاكي كان 2,17 للعبارة (انتشار ظاهرة الاستهلاك البذخي والعادات السيئة في المجتمع)، وكان أعلى وزن مرجح لأساليب الادخار لدى الأسرة السعودية 2,65 للعبارة (اتجه للمنتجات الأقل تكلفة وبنفس الجودة)، واعلى وزن لأليات زيادة أساليب الادخار للأسرة السعودية في ضوء رؤية 2030 كان 2,65 للعبارة مرجح (أبذل ما بوسعي للابتعاد عن القروض والدين).
Research Summary
The research aims to identify the factors that lead to consumer behavior in the Saudi family, the effects of weak consumer awareness in the Saudi family, identify the saving methods of the Saudi family, and reach mechanisms for increasing the saving methods of the Saudi family in light of Vision 2030, and in order to achieve these goals, The researcher followed the social survey approach using the sample method. The sample size was 300 individuals, and the questionnaire was used as a means of collecting information and data.
The study found that the highest weighted weight for the factors leading to consumer behavior was 2.58 for the statement (the ease of shopping on websites increased my consumption behavior), and the highest weighted weight for the effects of weak consumer awareness was 2.17 for the statement (the spread of the phenomenon of lavish consumption and bad habits in Society), and the highest weighted weight for the Saudi family’s saving methods was 2.65 for the phrase (I go for less expensive products with the same quality), and the highest weighted weight for the mechanisms to increase the Saudi family’s saving methods in light of Vision 2030 was 2.65 for the weighted phrase (I do my best to stay away from loans. parents).