فاعلية التدخل المهني بالممارسة العامة لتنمية وعي الشباب مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي بالتغيرات المناخية وتأثيرها علي البيئة دراسة مطبقة على مراكز الشباب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مجالات الخدمة الاجتماعية المساعد بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببنها

المستخلص

ملخص الدراسة
 
 
         تعد قضية التغيرات المناخية أحد أهم القضايا العالمية التي تشغل كثير من دول العالم نتيجة تزايد النشاط البشري والاستهلاك الزائد في مصادر الطاقة غير المتجددة ولهذا تعتبر التغيرات المناخية أمراً لا يمكن تجاهلها، كما تعد التغيرات المناخية تحديا واضحا لعملية التنمية المستدامة لكافة الجوانب الاجتماعية والاقتصادية دون أن يكون هناك إغفال للبعد البيئي حفاظاً علي الموارد الطبيعية وحياة الأجيال في المستقبل. لذلك يجب أن يكون هناك توعية بشأن التغيرات البيئية من أجل اكساب الأفراد من الشباب السلوك البيئي السليم والايجابي، لذلك استهدف البحث اختبار العلاقة بين ممارسة برنامج التدخل المهني للممارسة العامة لتنمية وعي الشباب بالتغيرات المناخية عن طريق تنمية الجوانب (المعرفية والوجدانية والسلوكية)، وتنتمي هذه الدراسة إلي الدراسات شبه التجريبية وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة عينة من الشباب مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي بمركز شباب المنشاة الكبرى وعددهم (32) مفردة، وتوصل الباحث إلي نتائج الدراسة من خلال تطبيق مقياس الوعي بالتغيرات المناخية للقياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية بعد تطبيق أنشطة برنامج التدخل المهني، وأثبتت الدراسة صحة فروضها في أنه توجد علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين استخدام برنامج التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية وتنمية الوعي في الجوانب (المعرفية- الوجدانية- السلوكية) للشباب مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي بالتغيرات المناخية وتأثيرها علي البيئة. 
الكلمات الافتتاحية: التغيرات المناخية- التدخل المهني- البيئة- الممارسة العامة.
 
 
 
           Abstract
      The issue of climate change is one of the most important global issues that concerns many countries of the world as a result of increasing human activity and excessive consumption of non-renewable energy sources. Therefore, climate changes are considered something that cannot be ignored. Climate changes are also a clear challenge to the process of sustainable development for all social and economic aspects without being There is neglect of the environmental dimension in order to preserve natural resources and the lives of future generations. Therefore, there must be awareness about environmental changes in order to provide young individuals with sound and positive environmental behavior, Therefore, the research aimed to test the relationship between the practice of the professional intervention program for generalist practice to develop youth awareness of climate change by developing the aspects (cognitive, emotional, and behavioral). This study belongs to quasi-experimental studies. In this study, the researcher used a sample of young people who use social networking sites in youth centers, and their number is (32) items, the researcher reached the results of the study by applying the climate change awareness scale for the pre- and post-measurement of the experimental group after applying the activities of the professional intervention program. The study proved the validity of its hypotheses in that there is a positive relationship with statistical significance between the use of the professional intervention program for generalist practice in social work and developing awareness in the aspects (Cognitive - emotional - behavioral) for young people who use social networks about climate change and its impact on the environment.
 
 
Opening words: Climate change - Professional intervention – Environment General practice.
 
 

الكلمات الرئيسية