أثر برنامج تدريبي في تعزيز ريادة الأعمال الاجتماعية لدى طالبات الخدمة الاجتماعية (دراسة شبه تجريبية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك سعود، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية

المستخلص

ملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى قياس أثر برنامج تدريبي في تعزيز ريادة الأعمال الاجتماعية لدى طالبات الخدمة الاجتماعية، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعات المتكافئة كأحد التصميمات التجريبية (مجموعة تجريبية- مجموعة ضابطة). تكونت أدوات الدراسة الحالية من: 1- مقياس ريادة الأعمال الاجتماعية من تصميم الباحثة. 2- دليل لتطبيق البرنامج التدريبي تم استخدامه في التدخل المهني على المجموعة التجريبية دون المجموعة الضابطة، تمثلت عينة الدراسة من عينة قصدية مكونة من (60) طالبة من طالبات تخصص الخدمة الاجتماعية بجامعة أم القرى بمدينة مكة المكرمة. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية للمتغير المستقل وهو (البرنامج التدريبي) على المتغير التابع (ريادة الأعمال الاجتماعية) في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وذلك بناءً على الفروق بين القياسين القبلي والبعدي على مقياس ريادة الأعمال الاجتماعية، مما يعني ثبوت صحة فرض الدراسة الرئيسي، وذلك للأثر الذي أحدثه تطبيق البرنامج التدريبي في تعزيز ريادة الأعمال الاجتماعية. أوصت الدراسة بضرورة تصميم برامج تستهدف تعزيز المعارف النظرية ومهارات ريادة الأعمال الاجتماعية، كذلك ضرورة اهتمام المتخصصين والأكاديميين بالإنتاج العلمي في مجال العمل الريادي بما يتسق مع الاهتمام العالمي بريادة الأعمال الاجتماعية. 
الكلمات المفتاحية: البرنامج التدريبي، ريادة الأعمال الاجتماعية، الخدمة الاجتماعية.
Abstract
The current study aimed to measure the impact of a training program in promoting social entrepreneurship among female social work students. The study relied on the quasi-experimental approach by designing equal groups as one of the experimental designs (experimental group - control group). The current study tools consisted of: 1- Social entrepreneurship scale designed by the researcher. 2- A guide for applying the training program that was used in the professional intervention on the experimental group but not the control group. The study sample consisted of a purposive sample consisting of (60) female students majoring in social work at Umm Al-Qura University in the Holy City of Mecca. The results of the study revealed that there were statistically significant differences for the independent variable (training program) on the dependent variable (social entrepreneurship) in the post-application in favor of the experimental group, based on the differences between the pre-and post-measurements on the social entrepreneurship scale, which means that the main hypothesis of the study has been proven correct, due to the impact that the application of the training program has had in promoting social entrepreneurship. The study recommended the need to design programs aimed at enhancing theoretical knowledge and social entrepreneurship skills, as well as the need for specialists and academics to pay attention to scientific production in the field of entrepreneurial work, in a manner consistent with the global interest in social entrepreneurship.
 
   Keywords: Training program, Social Entrepreneurship, Social Work.
 
 
 

الكلمات الرئيسية