دور الجامعة في تنمية المهارات المهنية لدى الشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم تنظيم المجتمع كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الأميرة نوره بنت عبد الرحمن

10.21608/jfss.2023.353727

المستخلص

ملخص الدراسة
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الجامعة في تنمية المهارات المهنية لدى الشباب الجامعي من خلال اداء الجامعات السعودية في بناء القيم والمعارف والمهارات لدى طلابها وذلك من خلال معرفة أهم المهارات التي يحتاج إليها الشباب الجامعي ودور الاخصائي الاجتماعي في تنمية مهارات الشباب الجامعي وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية وطبقت أداة البحث (الاستبيان الالكتروني) ومنهج المسح الاجتماعي على طلاب الجامعات في مدينة الرياض ويبلغ عددهم (176) طالبا. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها:
1- تحديد أهم المهارات التي يحتاج اليها الشباب الجامعي مهارة تنظيم وإدارة الوقت بنسبة 94.33% وهي أعلى نسبة في حين مهارة التفكير الناقد بنسبة 84.33% أقلها.
2- أن من الخدمات التي تقدمها الجامعات في مجال تنمية المهارات الاهتمام بتطوير التدريب الميداني تبعا لنوع التخصص بنسبة 85.01% وهي أعلى نسبة في حين تزويد الطلاب بمعلومات مكثفة عن كيفية التأقلم مع الوظيفة فيما بعد التخرج بنسبة 78.08% أقلها.
3- أن من الآليات التي تتبعها الجامعات في جذب الشباب الجامعي في المشاركة بأنشطة تنمية المهارات وجود خطة واضحة للجامعة لتطوير البرامج الحالية التي تنمي المهارات بنسبة 89% وهي أعلى نسبة في حين أن إضافة درجات بالمقررات الدراسية للمشاركين بالأنشطة الطلابية بنسبة 83,66% أقلها.
4- أن من ادوار الأخصائي الاجتماعي في تنمية المهارات لدى الشباب الجامعي إشراك الطلاب في أنشطة يتحملون فيها مسؤوليات تناسب قدراتهم وإمكانياتهم بنسبة 92% وهي أعلى نسبة في حين كان أقلها عمل استبيان سنوي يوضح فيه مواهب ومهارات الطلاب بنسبة 84.33%.
الكلمات المفتاحية: تنمية -المهارات المهنية- الشباب الجامعي
Summery
This study aims to identify the role of the university in developing the professional skills of university youth through the performance of Saudi universities in building the values, knowledge, and skills of their students, knowing the most important skills that university youth need, and the role of the social worker in developing the skills of university youth. This study is one of the descriptive studies: The research tool (an electronic questionnaire) and the social survey method were applied to university students in the city of Riyadh, numbering (176) male) . The study reached several results, the most important of which are:

Identifying the most important skills that university youth need: the skill of organizing and managing time, at a rate of 94.33%, which is the highest percentage, while the critical thinking skill, at a rate of 84.33%, is the lowest.
Among the services provided by universities in the field of skills development is the interest in developing field training according to the type of specialization, at a rate of 85.01%, which is the highest percentage, while providing students with extensive information on how to adapt to the job after graduation, at a rate of 78.08%, the lowest.
One of the mechanisms followed by universities in attracting university youth to participate in skills development activities is that there is a clear plan for the university to develop current programs that develop skills by 89%, which is the highest percentage, while adding grades to academic courses for participants in student activities by 83.66% is the lowest.
One of the roles of the social worker in developing the skills of university youth is to involve students in activities in which they bear responsibilities that suit their abilities and potential, at a rate of 92%, which is the highest percentage, while the lowest percentage was conducting an annual questionnaire that clarifies the students’ talents and skills, at a rate of 84.33%.

Key Words: Development, professional skills, university youth
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية