تقدير الاحتياجات المهنية للأخصائيين الاجتماعيين بالمجال المدرسي في ضوء عصر الذكاء الاصطناعي لمواجهة تحديات المستقبل المهني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

 
" تقدير الاحتياجات المهنية للأخصائيين الاجتماعيين بالمجال المدرسي في ضوء عصر الذكاء الاصطناعي لمواجهة تحديات المستقبل المهني"
   هدفت الدراسة الحالية الي تقدير الاحتياجات المهنية للأخصائيين الاجتماعيين بالمجال المدرسي في ضوء عصر الذكاء الاصطناعي لمواجهة تحديات المستقبل المهني، حيث تنتمي هذه الدراسة الي نمط الدراسات الوصفية ، واعتمدت علي المنهج الوصفي باستخدام المسح الاجتماعي بالعينة للأخصائيين الاجتماعيين العاملين بمدارس إدارة شرق وغرب بمركز الفيوم ( ابتدائي واعدادي وثانوي عام  وثانوي صناعي وثانوي زراعي وثانوي تجاري) ، وعددهم (254 مفردة عشوائية) حيث بلغ الاطار العام للمعاينة ( 742 اخصائي) ، واعتمد الباحث في جمع البيانات علي استمارة قياس مطبقة علي الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بمدارس ادارة شرق وغرب بمركز الفيوم بعنوان " تقدير الاحتياجات المهنية للأخصائيين الاجتماعيين بالمجال المدرسي في ضوء عصر الذكاء الاصطناعي لمواجهة تحديات المستقبل المهني "  وأسفرت نتائج الدراسة الي ان الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بمدارس إدارة شرق وغرب مدينة الفيوم يعانون من نقص شديد في معارف ومهارات وبرامج تدريبية فيما يتعلق بتوظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في الممارسة المهنية في المجال المدرسي فضلا عن الحاجة الملحة في تطوير ميثاق أخلاقي وقيمي يتناسب مع طبيعة توظيف الذكاء الاصطناعي في الممارسة ، كما اسفرت الدراسة أيضا ان هناك تحديات تواجهه الاخصائيين الاجتماعيين محل الدراسة فيما يتعلق بتوظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في الممارسة المهنية في المجال المدرسي وهي تحديات مرتبطة بسياسة تعليم الخدمة الاجتماعية وتحديات مرتبطة بممارسة مهنة الخدمة الاجتماعية وتحديات لوجستية .
الكلمات المفتاحية: - تقدير – الاحتياجات المهنية – الذكاء الاصطناعي – تحديات المستقبل المهني
Abstract
“Estimating Professional Needs for School Social Workers in Light of the Artificial Intelligence Era to meet the Future Professional Challenges”
The aim of the current study was to Estimating Professional Needs for School Social Workers in Light of the Artificial Intelligence Era to meet the Future Professional Challenges. This study falls under the category of descriptive studies and relied on the descriptive method using social survey with a sample of social workers working in East and West Management schools in El-Fayoum center (elementary, preparatory, general secondary, industrial secondary, agricultural secondary, and commercial secondary). The sample consisted of 254 randomly selected individuals, while the overall population was 742 specialists. The researcher collected data using a measurement questionnaire applied to social workers in the East and West Management schools in El-Fayoum center, titled "Estimating the Professional Needs of Social Workers in the Field of Education in Light of the Era of Artificial Intelligence to Address Future Professional Challenges." The results of the study revealed that social workers in the East and West Management schools in El-Fayoum center suffer from a severe shortage of knowledge, skills, and training programs related to the use of artificial intelligence applications in professional practice in the field of education. There is also an urgent need to develop an ethical and value-based charter that is compatible with the nature of employing artificial intelligence in practice. The study also found that there are challenges facing the social workers in the study location regarding the use of artificial intelligence applications in professional practice in the field of education, which are challenges related to social service education policy, challenges related to the practice of the social work profession, and logistical challenges.
Keywords: estimation - professional needs - Artificial Intelligence - the Future Professional Challenges
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية