اثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي علي قيم المواطنة والانتماء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس منتدب بالمعهد العالي للهندسة والتكنولوجيا ببرج العرب بالإسكندرية

المستخلص

ملخص البحث::
مشكله الدراسة: تتضح مشكلة الدراسة الحالية في دراسة أثر استخدام مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة على قيم المواطنة والانتماء لدى الشباب، وذلك أن الشباب أكثر الفئات متابعة لهذه الموجات الثقافية، وأقل ارتباطاً بقيم المجتمع وثقافته، كما أن فئة الشباب من أهم الفئات المرشحة لتنمية المجتمع، والمحافظة على هويته وثقافته في مواجهة الآخر، وهو ما يشكل أهم الدوافع لدى الباحثون لدراسة تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على قيم الانتماء والمواطنة لدى الشباب. 
اهداف الدراسة:
1-التعرف على إيجابيات وسلبيات مواقع التواصل الاجتماعي علي قيم المواطنة والانتماء لدي الشباب
2-الكشف عن الفروق بين الشباب عينة الدراسة (الريف – الحضر) في درجة تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على قيم المواطنة والانتماء لديهم.
3-التعرف على مدى اهتمام الشباب 
أهمية الدراسة: 
•    الوقوف على مدي استخدام الشباب لمواقع التواصل الاجتماعي ودور شبكات التواصل الاجتماعي في غرس قيم المواطنة والانتماء لدي الشباب. 
•    إفساح المجال للاهتمام المتزايد بموضوع استخدام مواقع التواصل الاجتماعي
تساؤلات الدراسة :
•    ما مدى اختلاف استخدامات الشباب وفقا للسياق الاجتماعي لمواقع التواصل الاجتماعي؟
•    ما مدى اختلاف تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على قيم المواطنة والانتماء  لدي الشباب باختلاف السياق الاجتماعي (ريف-حضر)؟
نوع الدراسة: دراسة وصفيه تحليليه، منهج الدراسة، المسح الاجتماعي للعينه  
المجال البشري: 150 مفرده ، 75 ريف ، 75 حضر
المجال المكاني : مركز شباب قريه بلوش بمحافظه كفر الشيخ مركز شباب النصر بالإسكندرية 
المجال الزمنى: من 1\11\2023  الى 15\12\2032  وهو الفترة الزمنية التي سوف يتم من خلالها تنفيذ إجراءات البحث الميداني وتمثل في الفترة من بداية 
الكلمات الدالة: الأثر – الاستخدام – التواصل الاجتماعي – الشباب – القيم – المواطنة – الانتماء
 
The Impact of Social Media Usage on Citizenship and Belonging Values"
Research Problem: The current study aims to investigate the impact of using various social media platforms on the values of citizenship and belonging among young individuals. The problem lies in the fact that young people are the most avid consumers of these cultural waves, yet they may have a weaker connection to societal values and culture. Additionally, young people are crucial in community development and preserving their identity and culture in the face of others, which highlights the importance for researchers to study the influence of social media on the values of citizenship and belonging among young individuals.
Research Objectives: To identify the positive and negative effects of social media platforms on the values of citizenship and belonging among young people.
To uncover the differences in the impact of social media platforms on the values of citizenship and belonging among young individuals from rural and urban areas.
To understand the level of interest among young people in the topics of 
citizenship and belonging.
Importance of the Study: The study will shed light on the extent of young people's usage of social media platforms and the role of social networks in instilling citizenship and belonging values.
The study will contribute to the growing societal interest in the topic of social media usage.
Research Questions: What are the differences in the usage of social media platforms among young people based on the social context?
How do social media platforms differ in their impact on the values of citizenship and belonging among young people from rural and urban contexts?
Research Design: The study is a descriptive and analytical study, and the social survey method will be used to collect data.
Sample Size: The human domain sample consists of 150 individuals, with 75 participants from rural areas and 75 participants from urban areas.
Spatial Domain: The study will be conducted at the Baloush Youth Center in Kafr El-Sheikh Governorate and the Nasr Youth Center in Alexandria.
Temporal Domain: The study period extends from November 1, 2023, to December 15, 2032, during which the field research procedures will be carried out.
 

الكلمات الرئيسية