دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية في وقاية الشباب الجامعي من الانحراف الفكري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الخدمة الاجتماعية -جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث:
لقد كثر الحديث في السنوات الأخيرة حول الانحراف الفكري ماهيته وأسبابه ومظاهره وأساليب التصدي له... ومما لا شك فيه أن قضية الانحراف الفكري أصبحت من القضايا التي قضَّت مضاجع الأوساط العالمية والمجتمعات الآمنة، لما له من تأثير واضح على هذه الأوساط، الأمر الذي شغل بال كثير من الحكومات والأفراد. وتعد المؤسسات التربوية والتعليمية أهم مؤسسات التنشئة الاجتماعية التي يجب أن تتولى حماية عقول الناشئة وتحميهم من الغزو الفكري, وتحصنهم ضد أي احتراق فكري, لما لها من أثر فعال في بناء الأجيال التي تقود مسيرة الأمة, وتصنع مستقبلها, فهي سبيل نهضة, وبناء الحضارات, وحماية الفكر وصيانة المعتقدات, كما أنها وسيلة الأمم لتحقيق أهدافها والمحافظة على دينها وعاداتها وتقاليدها وعلومها وآدابها وفنونها؛ فالعلاقة بين النظام التعليمي في المجتمع والأمن الفكري علاقة طرديه, فإذا كان النظام التعليمي قوياً ومخططاً بعقيدة المجتمع وتقاليده وعاداته, كان أقدر على مواجهة مهددات الأمن الفكري.
الكلمات المفتاحية: مؤسسات التنشئة الاجتماعية ، وقاية الشباب الجامعي ، الانحراف الفكري.
Abstract:
There has been a lot of talk in recent years about intellectual deviation, its nature, causes, manifestations, and methods of confronting it... There is no doubt that the issue of intellectual deviation has become one of the issues that has disturbed global circles and safe societies, because of its clear impact on these circles, which has occupied people’s minds. Many governments and individuals. Educational institutions are the most important institutions of social upbringing that must protect young minds, protect them from intellectual invasion, and protect them against any intellectual burning, because of their effective impact in building the generations that lead the nation’s journey and create its future. They are the path to renaissance, building civilizations, and protecting... Thought and the preservation of beliefs, it is also the means for nations to achieve their goals and preserve their religion, customs, traditions, sciences, literature, and arts. The relationship between the educational system in society and intellectual security is a direct relationship. If the educational system is strong and planned according to society’s beliefs, traditions, and customs, it will be more capable of confronting threats to intellectual security. Keywords: socialization institutions, prevention of university youth, intellectual deviance.

الكلمات الرئيسية