دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيم المواطنة البيئية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس خدمة الجماعة بقسم طرق الخدمة الاجتماعية كلية الخدمة الاجتماعية – جامعة الفيوم

10.21608/jfss.2024.363721

المستخلص

ملخص
هدف البحث إلى التعرف على دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيم المواطنة البيئية ووضع رؤية مقترحة من أجل تنميتها لدى الطلاب، واستخدم البحث المنهج المسح الاجتماعي الشامل ، وتكونت عينة البحث من اختيار فريق الوعى البيئي من طلاب الكلية قوامها (150) طالب وطالبة، أي بواقع 25% من الطلاب المشاركين في الأنشطة الطلابية بالكلية ، وقامت الباحثة بتصميم  استمارة استبيان ثلاثية لمعرفة آراء فريق الوعى البيئي حول دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيم المواطنة البيئية، وقد استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية البسيطة وفقا لطبيعة الدراسة.
وقد أظهرت النتائج أن ترتيب أبعاد أداة البحث وفقا لاستجابات المبحوثين: كذلك تبين أن قيمة معامل الارتباط بين متوسطات استجابات المبحوثين على عبارات البعد الأول دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيمة المسئولية البيئية، ومتوسطات استجابات المبحوثين على أجمالي أبعاد الاستبيان، (0.87)، بمستوى دالة عند (0.01). 
كذلك تبين أن قيمة معامل الارتباط بين متوسطات استجابات المبحوثين على عبارات البعد الثاني دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيمة المشاركة البيئية، ومتوسطات استجابات المبحوثين على عبارات البعد الثالث: دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيمة المحافظة على الملكية العامة، (0.75)، بمستوى دالة عند (0.01).
كذلك تبين أن قيمة معامل الارتباط بين متوسطات استجابات المبحوثين على عبارات البعد الثاني دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيمة المشاركة البيئية، ومتوسطات استجابات المبحوثين على أجمالي أبعاد الاستبيان ، (0.92)، بمستوى دالة عند (0.01). 
مما يدل على وجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين متوسطات استجابات المبحوثين على عبارات البعد الثاني دور الأنشطة الطلابية كأحد أساليب طريقه العمل مع الجماعات في تدعيم قيمة المشاركة البيئية، ومتوسطات استجابات المبحوثين على أجمالي أبعاد الاستبيان.
الكلمات الدالة:  الأنشطة الطلابية - المواطنة البيئية - قيم المواطنة البيئية              
Abstract
       The research aimed to identify the role of student activities as one of the methods of working with groups in strengthening the values of environmental citizenship and developing a proposed vision for its development among students. The research used the comprehensive social survey method, and the research sample consisted of (150) students selected by an environmental awareness team of college students. And a female student, i.e. 25% of the students participating instudent activities at the college. The researcher designed a three-knowledge questionnaire form regarding the opinions of the Interpersonal Awareness Team on the role of student activities as one of  the methods of working with groups in strengthening the values of environmental citizenship. The researcher used simple statistical methods according to the style  of the study.
  The results showed that arranging the dimensions of the research tool according to the respondents’responses. It also showed that the value of the correlation coefficient between the averages of therespondents’ responses to the statements of the first dimension: The role of student activities as one of  the methods of working with groups in strengthening the value of  inter-responsibility and the averages of the respondents’ responses   on the total dimensions of the questionnaire (0.87). ), with a function level at
 
(0.01)     It was also shown that the value of the correlation coefficient between the averages of  the respondents’ responses to the statements of the second dimension: The role of student activities as one of the methods of working with groups in strengthening the value of environmental participation, and the averages of the respondents’ responses to the statements of the third dimension: The role of    student activities as one of the methods of working with groups. Groups in strengthening the value of preserving public property
 
with a significant level at (0.01). It was also shown that the value of the correlation coefficient between the averages of the respondents’ responses to the statements of the second dimension: The role of student activities as one of the methods of working with groups in strengthening the value of environmental participation, and the averages of the respondents’ responses to the total dimensions of the questionnaire, (0.92)
Which indicates the existence of a strong, positive correlation between                                  the averages of the respondents’ responses to the phrases of the second dimension, the role of student activities as one of the methods of working with groups in strengthening the value of environmental participation, and the averages of the respondents’ responses to the total dimensions of the questionnaire.
 
Keywords: student activities - environmental citizenship - environmental citizenship value
 
 

الكلمات الرئيسية