فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بإعداد المشروعات البحثية لطلاب الخدمة الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بكفر الشيخ

المستخلص

الملخص باللغة العربية:
دراسة بعنوان فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بإعداد المشروعات البحثية لطلاب الخدمة الاجتماعية، وهى إحدى الدراسات شبه التجريبية لأنها تعتمد على جماعة تجريبية واحدة يتم إجراء القياس القبلى عليها وبعد إختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بإعداد المشروعات البحثية لطلاب الخدمة الاجتماعية، وقد طبقت الدراسة على عدد (30) مفرده من الطلاب، وهدفت الدراسة اختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بإعداد المشروعات البحثية لطلاب الخدمة الاجتماعية ويتحقق هذا الهدف من خلال عدد من الأهداف الفرعية وهى: اختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بوضع الإطار النظري للمشروع البحثي، اختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بتحديد الإطار المنهجي للمشروع البحثي، واختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بالمرحلة الميدانية للمشروع البحثي، واختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بجدولة وتحليل البيانات للمشروع البحثي، واختبار فعالية برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة باستخلاص النتائج والتوصيات للمشروع البحثي، وقد جاءت نتائج الدراسة لتؤكد على صحة الفرض الرئيسى للدراسة ومؤداه من المتوقع وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين التدخل المهني من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية وتحقيق الكفايات الأخلاقية المرتبطة بإعداد المشروعات البحثية لطلاب الخدمة الاجتماعية، كذلك أكدت الدراسة على صحة الفروض الفرعية.
الكلمات المفتاحية: الممارسة العامة- الكفايات الأخلاقية ــ المشروعات البحثية.
Abstract:-
A study entitled The Effectiveness of the Professional Intervention Program from the Perspective of General Practice in Social Work to Achieve the Ethical Competencies Associated with Preparing Research Projects for Social Work Students. It is one of the quasi-experimental studies because it relies on one experimental group on which a pre-measurement is conducted and after testing the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of general practice. In social work to achieve the ethical competencies associated with preparing research projects for social work students. The study was applied to a number of (30) individual students. The study aimed to test the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of general social work practice to achieve the ethical competencies associated with preparing research projects for social work students. This goal is through a number of sub-goals, which are: Testing the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of the general practice of social work to achieve the ethical competencies associated with setting the theoretical framework for the research project, testing the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of the general practice of social work to achieve the ethical competencies associated with defining the methodological framework of the research project, and testing the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of practice. General social work to achieve the ethical competencies associated with the field phase of the research project, and test the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of the general practice of social work to achieve the ethical competencies associated with scheduling and analyzing data for the research project, and test the effectiveness of the professional intervention program from the perspective of the general practice of social work to achieve the ethical competencies associated with drawing results. and recommendations for the research project, The results of the study came to confirm the validity of the main hypothesis of the study, which is that it is expected that there will be a positive correlation between professional intervention from the perspective of the general practice of social work and the achievement of moral competencies associated with preparing research projects for social work students. The study also confirmed the validity of the sub-hypotheses.
Keywords: general practice - ethical competencies - research projects.
 

الكلمات الرئيسية