فعالية برنامج تدخل مهنى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية للحد من آثار التنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مجالات الخدمة الاجتماعية بالمعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالشرقية

المستخلص

الملخص باللغة العربية                                                                                                         
الدراسة بعنوان فعالية برنامج تدخل مهنى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية للحد من آثار التنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا.وتتحدد مشكلة الدراسة فى التساؤل الرئيسى الاتى: ما فعالية برنامج تدخل مهنى من متطور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية فى الحد من آثار التنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا؟ وتسعى لتحقيق هدف رئيسى وهو:إختبار فعالية برنامج تدخل مهنى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية فى الحد من آثار التنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا ويتفرع من هذا الهدف الرئيسى الاهداف الفرعية التالية:وتسعى لاختبار فرض رئيسى وهو:من المتوقع وجود فروق جوهرية ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس آثار التنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا لصالح القياس البعدى.من خلال الفروض الفرعية التالية:من المتوقع وجود فروق جوهرية ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس أثار التنمر الالكترونى لصالح القياس البعدى فيما يتعلق بالآثار الاجتماعية للتنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا.من المتوقع وجود فروق جوهرية ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس أثار التنمر الالكترونى لصالح القياس البعدى فيما يتعلق  بالآثار النفسية للتنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا.من المتوقع وجود فروق جوهرية ذات دلالة احصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس أثار التنمر الالكترونى لصالح القياس البعدى فيما يتعلق بالآثار التعليمية للتنمر الالكترونى على طلاب المعاهد العليا.وقد أثبتت الدراسة صحة الفرض الرئيسى والفروض الفرعية لها.
الكلمات المفتاحية:الفعالية.التدخل المهنى.التنمر الالكترونى
الملخص باللغة الانجليزية
The study is entitled: The effectiveness of a professional intervention program from the perspective of general practice in social work to reduce the effects of electronic bullying on Higher Institutes students. The problem of the study is determined in the following main question: What is the effectiveness of a professional intervention program from advanced general practice in social work in reducing the effects of electronic bullying on students? Universities? It seeks to achieve a main goal, which is: testing the effectiveness of a professional intervention program from the perspective of general practice in social work in reducing the effects of cyberbullying on Higher Institutes students. The following sub-goals branch out from this main goal: It seeks to test a main hypothesis, which is: It is expected that there will be fundamental differences with statistical significance. Between the average scores of the pre- and post-measures on the scale of the effects of cyberbullying on Higher Institutes students in favor of the post-measurement. Through the following sub-hypotheses: It is expected that there will be significant, statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measures on the scale of the effects of cyberbullying in favor of the post-measure with regard to social effects. For electronic bullying on Higher Institutes students. It is expected that there will be significant, statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measurements on the scale of the effects of cyberbullying, in favor of the post-measurement with regard to the psychological effects of electronic bullying on Higher Institutes students. It is expected that there will be substantial, statistically significant differences between the average scores of the two measurements. Pre and post on the scale of the effects of cyberbullying in favor of the posttest with regard to the educational effects of cyberbullying on Higher Institutes students. The study proved the validity of the main hypothesis and its sub-hypotheses.
Keywords: effectiveness. professional intervention. cyberbullying
 
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية