التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لمواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مجالات الخدمة الاجتماعية بالمعهد العالى للخدمة الاجتماعية بالشرقية

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية                                                                             الدراسة بعنوان التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لمواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعي وتتمثل مشكلة الدراسة فى التساؤل التالى:ما مدى فاعلية برنامج التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لمواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعى؟ وتهدف الى تقدير عائد التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية لمواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعى.وتسعى إلى اختبار فرض رئيسي مؤداه: من المتوقع وجود علاقة ايجابية ذات دلالة إحصائية بين استخدام التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية ومواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعى.وعدد من الفروض الفرعية وهى من المتوقع وجود علاقة ايجابية ذات دلالة إحصائية بين استخدام التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية ومواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعى المرتبطة بالطلاب(نسق العميل).من المتوقع وجود علاقة ايجابية ذات دلالة إحصائية بين استخدام التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية ومواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعى المرتبطة بالمؤسسة(نسق الجامعة).من المتوقع وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين استخدام التدخل المهني للممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية ومواجهة معوقات تحقيق الأمن الفكرى للشباب الجامعى المرتبطة بالمجتمع(نسق المجتمع).وقد أثبتت الدراسة صحة الفرض الرئيسى والفروض الفرعية لها.   الكلمات المفتاحية: الممارسة العامة - التدخل المهني-الأمن الفكرى-الشباب الجامعي  
      الملخص باللغة الإنجليزية
The study is entitled Professional Intervention for General Practice in Social work to Face Obstacles to Achieving Intellectual Security for University Youth. The problem of the study is represented in the following question: How effective is the Professional Intervention Program for General Practice in Social work to confront obstacles to achieving intellectual security for university youth? It aims to estimate the return of professional intervention for general practice in social work to confront the obstacles to achieving intellectual security for university youth. It seeks to test a main hypothesis that states: It is expected that there will be a positive, statistically significant relationship between the use of professional intervention for general practice in social work and confronting the obstacles to achieving intellectual security for university youth. And a number of sub-hypotheses, which are that it is expected that there will be a positive, statistically significant relationship between the use of professional intervention for general practice in social work and confronting the obstacles to achieving intellectual security for university youth related to students (client format). It is expected that there will be a positive, statistically significant relationship between the use of professional intervention for practice. General practice in social work and confronting the obstacles to achieving intellectual security for university youth related to the institution (university format). It is expected that there will be a positive, statistically significant relationship between the use of professional intervention for general practice in social work and confronting the obstacles to achieving intellectual security for university youth related to society (community format). The study proved the validity of the main hypothesis and its sub-hypotheses.
Keywords: general practice - professional intervention - intellectual security - university youth

الكلمات الرئيسية