الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية وتنمية المهارات الحياتية للملتحقات بمدارس التعليم المجتمعى بمحافظة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية- جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث:
يحتل التعليم أهمية قصوى فى حياة المجتمعات حيث يُعد من أهم مقومات التنمية البشرية كما يلعب دوراً رئيسياً فى إعداد رأس المال البشرى حيث ينمى قدرات الأفراد ويمدهم بالمعارف والمهارات والقيم والاتجاهات التى تمكنهم من مواجهة متطلبات الحياة.
مما دعا المسؤلين عن التعليم وخبراء التربية للعمل الجاد والمستمر لإيجاد حلول لاستيعاب هذه الأعداد من الأطفال وحصر النسب المتسربة منهم وتوفير فرص أخرى لإلتحاقهم بركب التعليم وسد منابع الأمية والقضاء عليها فنشأت الفكرة الرائدة فى مجال التعليم الإلزامى تحت أسم " التعليم المجتمعى " لإستيعاب الاعداد الكبيرة من المتسربين مع تعدد الأعمار السنية واختلاف الفروق العقلية والاجتماعية وتستخدم منهج ذات طابع خاص لا يعتمد على التلقين بل على ورش العمل وتستخدم خامات من البيئة المحلية لتصبح مدرسة منتجة لخدمة الفرد والمجتمع وتأهيل جيل من المتعلمين قادرين على المنافسة فى سوق العمل.
لذلك قامت الباحثة بتصميم برنامج للتدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية لتنمية المهارات الحياتية للملتحقات بمدارس التعليم المجتمعى.
ومن هذا المنطلق هدفت الدراسة إلى اختيار العلاقة بين إستخدام الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية وتنمية المهارات الحياتية للملتحقات بمدارس التعليم المجتمعى.
وتعتبر هذه الدراسة من دراسات قياس عائد التدخل المهنى وإستخدمت الباحثة المنهج التجريبى بإستخدام تصميماً تجريبيا بالإعتماد على التجربة القبلية البُعدية بإستخدام جماعة تجريبية واحدة.
واستعانت الباحثة بمقياس المهارات الحياتية للكشف عن نتائج الدراسة وكشفت نتائج الدراسة صحة الفرض الرئيسى واثبتت صحة الفروض الفرعية.
الكلمات المفتاحية: الممارسة العامة ، المهارات الحياتية ، التعليم المجتمعى.
Study summary
Education occupies the utmost importance in the life of societies, as it is considered one of the most important components of human development. It also plays a major role in preparing human capital, as it develops the capabilities of individuals and provides them with the knowledge, skills, values, and attitudes that enable them to face the requirements of life.
Which called on those responsible for education and education experts to work hard and continuously to find solutions to absorb these numbers of children, limit the dropout percentages of them, provide other opportunities for them to join the education process, and bridge the sources of illiteracy and eliminate it. The pioneering idea in the field of compulsory education arose under the name “community education” to accommodate the large numbers of dropouts. With multiple ages and different mental and social differences, it uses a curriculum of a special nature that does not depend on indoctrination but on workshops and uses materials from the local environment to become a productive school to serve the individual and society and prepare a generation of learners capable of competing in the labor market.
Therefore, the researcher designed a professional intervention program from the perspective of general social work practice to develop the life skills of female students enrolled in community education schools.
From this standpoint, the study aimed to determine the relationship between the use of general social work practice and the development of life skills for female students enrolled in community education schools.
This study is considered one of the studies measuring the return of professional intervention, and the researcher used the experimental method using an experimental design based on the pre-post experiment using one experimental group.
The researcher used the life skills scale to reveal the results of the study. The results of the study revealed the validity of the main hypothesis and proved the validity of the sub-hypotheses.
Keywords: general practice, life skills, community education.
 

الكلمات الرئيسية