التحول الرقمى وأثره على البحث العلمى بالجامعات المصرية فى ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التخطيط الاجتماعى كلية الخدمة الاجتماعية – جامعة حلوان

المستخلص

 
الملخص
    أستهدفت الدراسة إلى تحديد مستوى أبعاد التحول الرقمى بالجامعات المصرية،وتحديد واقع البحث العلمى فى ضوءتطبيقات الذكاء الاصطناعى،وتحديد المعوقات والمقترحات التى تواجه وتفعل التحول الرقمى وأثره على البحث العلمى،وتحديد العلاقة بين التحول الرقمى وتطبيقات الذكاء الاصطناعى،وصولاً للتوصل إلى ﺁليات تخطيطية مقترحة لتفعيل التحول الرقمى وأثره على البحث العلمى فى ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعى، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التى تستهدف تحديد مستوى التحول الرقمى وأثره على البحث العلمى فى ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعى،واعتمدت الدراسة على استخدام منهج المسح الاجتماعى الشامل لأعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بكليتى الحاسبات والذكاء الاصطناعى وكلية الخدمة الاجتماعية جامعة حلوان والتى بلغ عددهم (174)مفردة،وتمثلت أداة الدراسة فى إستمارة إستبيان إلكترونى،وتوصلت نتائج الدراسة إلى مستوى أبعاد التحول الرقمى وتحديد واقع البحث العلمى فى ضوءتطبيقات الذكاء الاصطناعى مرتفع، وتوصلت النتائج لوجود علاقة طردية دالة إحصائياً بينهم.
الكلمات الافتتاحية:التحول الرقمى،البحث العلمى،الجامعات المصرية، الذكاء الاصطناعى
Abstract:
The study aimed to determine the level of diversification of the digital transformation  of the university with artificial intelligence, and to determine the reality of scientific research in light of artificial intelligence applications, andtodetermine the obstacles and proposals facing and activating the digital transformation and its impact on scientific research, andtodetermine the rates of digital transformation and applications of artificial intelligence, to reach planning faculties for activating the digital transformation and its impact on scientific research in applications in light of artificial intelligence, and this study depends on comprehensive transformational studies as it includes determining the level of digital and its impact on research in light of artificial intelligence applications, and the study depends on using the comprehensive social survey method for faculty members and their assistants in the Faculties of Computers and ArtificialIntelligenceandtheFacultyofSocialService,HelwanUniversity,whichnumbered(174)individuals,andthe study tool was represented in an electronic questionnaire form, and the study results reached the level of the digital dimension and the reality of the transformation in the application of high artificial intelligence, and reached results that there is a statistically significant distant relationship between them.
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية