ملخص الدراسة تهدف الدراسة الحالية إلى " تحديد دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب, من خلال الاهداف الفرعية التالية تحديد دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيمة المحافظة علي مكتسبات الوطن لدي الطلائع بمراكز الشباب ، وتحديد دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيمة المسئولية الاجتماعية لدي الطلائع بمراكز الشباب ، وتحديد دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيمة التطوع المستدام لدي الطلائع بمراكز الشباب ، تحديد دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيمة التعايش الايجابي لدي الطلائع بمراكز الشباب، وتحديد مقومات تحسين الدور المهني للاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب، وتعتبر الدراسة من الدراسات الوصفية التى اعتمدت على منهج المسح الاجتماعي بالعينة العشوائية لعدد من الطلائع المشتركين بانشطة مراكز شباب مدينة الفيوم وعددهم (336) مفردة ،وعدد (25) أخصائي اجتماعي ومشرف نشاط باستخدام دليل مقابلة شبه المقنن، وتوصلت نتائج الدراسة الي أن مستوي أدوار الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم (المحافظة علي مكتسبات الوطن- التطوع المستدام) "متوسط" ، بينما مستوي أدوار الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم( المسئولية الاجتماعية- التعايش الايجابي)" مرتفع " وخرجت نتائج الدراسة بمجموعة من المقومات والتوصيات لتحسين الدور المهني للاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب. الكلمات المفتاحية: الاخصائي الاجتماعي كممارس عام ، قيم التربية الايجابية, الطلائع, مراكز الشباب Abstract The current study aims to identify the role of the social worker as a general practitioner in promoting the values of positive education among Vanguards at youth centers. This is achieved through the following sub-objectives: determining the role of the social worker as a general practitioner in promoting the value of preserving national achievements among Vanguards at youth centers, identifying the role in fostering the value of social responsibility, and exploring the role in enhancing the value of sustainable volunteering among Vanguards at these centers. Additionally, the study examines the role in supporting the value of social peace and identifies the components necessary to improve the professional role of the social worker as a general practitioner in fostering the values of positive education among Vanguards in youth centers. This descriptive study employed the social survey method using a random sample of Vanguards participating in activities at youth centers in Fayoum City, consisting of 336 individuals, along with 25 social workers and activity supervisors. Data collection was conducted using a semi-structured interview guide. The study's findings revealed that the level of social workers' roles as general practitioners in promoting the values of "preserving national achievements" and "sustainable volunteering" was "moderate," whereas their role in promoting the values of "social responsibility" and "social peace" was "high." The study concluded with a set of recommendations and strategies to enhance the professional role of social workers as general practitioners in fostering the values of positive education among Vanguards at youth centers. Keywords: Social Worker as General Practitioner, Positive Education Values, Vanguards, Youth Centers. .
احمد جنيدي جنيدي, أسماء. (2024). دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 37(2), 15-59. doi: 10.21608/jfss.2024.392858
MLA
أسماء احمد جنيدي جنيدي. "دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب", مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 37, 2, 2024, 15-59. doi: 10.21608/jfss.2024.392858
HARVARD
احمد جنيدي جنيدي, أسماء. (2024). 'دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب', مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 37(2), pp. 15-59. doi: 10.21608/jfss.2024.392858
VANCOUVER
احمد جنيدي جنيدي, أسماء. دور الاخصائي الاجتماعي كممارس عام في تدعيم قيم التربية الايجابية لدي الطلائع بمراكز الشباب. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 2024; 37(2): 15-59. doi: 10.21608/jfss.2024.392858