برنامج إرشادي في الخدمة الاجتماعية لتنمية المهارات الابتكارية لدى الموهوبين من ذوي الإعاقة البصرية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مجالات الخدمة الاجتماعية المساعد كلية الخدمة الاجتماعية- جامعة أسوان

المستخلص

المستخلص: تهدف هذه الدراسة إلى " اختبار فاعلية برنامج إرشادي في الخدمة الاجتماعية لتنمية المهارات الابتكارية لدى الموهوبين من ذوى الإعاقة البصرية "، وشملت أبعاد المهارات الابتكارية (مهارة الطلاقة، مهارة المرونة، مهارة الأصالة، مهارة حل المشكلة)، حيث تحاول الدراسة اختبار الفرض الرئيسي التالي " توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المهارات الابتكارية لدى الموهوبين من ذوى الإعاقة البصرية قبل وبعد إجراء البرنامج الإرشادي لصالح القياس البعدي " تنتمي هذه الدراسة إلى نمط الدراسات التجريبية حيث اعتمد الباحث على استخدام التصميم التجريبي وهو تصميم التجربة القبلية – البعدية باستخدام جماعة واحدة  لتحديد أثر المتغير المستقل على المتغير التابع ، وقد استخدم المنهج التجريبي على عينة عمدية من الطلاب الموهوبين بمدرسة النور للمكفوفين بمدينة الفيوم قوامها (17) طالب، حيث قام الباحث بإعداد مقياس المهارات الابتكارية لدى الموهوبين من ذوى الإعاقة البصرية، وقد أثبتت الدراسة صحة الفرض الرئيسي الأول وهو " توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المهارات الابتكارية لدى الموهوبين من ذوى الإعاقة البصرية قبل وبعد إجراء البرنامج الإرشادي لصالح القياس البعدي".
Abstract: This study aims to "test the effectiveness of a guidance program in social work to develop innovative skills among gifted people with visual impairment", and included the dimensions of innovative skills (fluency skill, flexibility skill, originality skill, problem solving skill), as the study attempts to test the following main hypothesis "There are statistically significant differences between the average scores of innovative skills among gifted people with visual impairment before and after conducting the guidance program in favor of the post-measurement" This study belongs to the experimental studies pattern, as the researcher relied on using the experimental design, which is the pre-post experiment design using one group to determine the effect of the independent variable on the dependent variable, and the experimental method was used on a deliberate sample of gifted students at Al Nour School for the Blind in Fayoum City, consisting of (17) students, as the researcher prepared a scale of innovative skills among gifted people with visual impairment, and the study proved the validity of the first main hypothesis, which is "There are statistically significant differences between the average scores of innovative skills among gifted people with visual impairment before and after conducting the guidance program in favor of the post-measurement".