فعالية العلاج المعرفي في خدمة الفرد لتنمية الوعي بأساليب التربية الإيجابية للشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد ورئيس قسم خدمة الفرد بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببورسعيد

المستخلص

ملخص البحث                                          
استهدف هذا البحث اختبار فعالية برنامج التدخل المهني باستخدام العلاج المعرفي في خدمة الفرد لتنمية الوعي بأساليب التربية الايجابية للشباب الجامعي، ويتمثل أبعاد أساليب التربية الايجابية في الأسلوب الديمقراطي، وأسلوب القدوة، وأسلوب التهذيب الإيجابي، ويعتمد هذا البحث علي المنهج شبه التجريبي باستخدام التصميم التجريبي المحدد في القبلي البعدي باستخدام مجموعة تجريبية واحدة  وقوامها (15) من الشباب الجامعي المقيدين بالفرقة الرابعة والمسجلين في المجموعة الخامسة عشر بالمشروع البحثي بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببورسعيد، واعتمد هذا البحث على أداة رئيسية وهو مقياس أساليب التربية الإيجابية (إعداد الباحثة)، ووضعت فرضاً رئيسياً مؤداه توجد فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات القياسين القبلي البعدي لحالات المجموعة التجريبية الواحدة لتنمية وعي الشباب الجامعي على مقياس أساليب التربية الإيجابية لصالح القياس البعدي، وقد توصل البحث إلى صحة الفرض الرئيسي للبحث.
الكلمات المفتاحية: العلاج المعرفي – تنمية الوعي - التربية الإيجابية - الشباب الجامعي.
    Abstract
               This research aimed to test the effectiveness of the professional intervention program using cognitive therapy in serving the individual to develop awareness of positive parenting methods for university youth. The dimensions of positive parenting methods are represented in the democratic method, the role model method, and the positive discipline method. This research is based on the quasi-experimental approach using the experimental design specified in the pre-post test using one experimental group consisting of (15) university youth enrolled in the fourth year and registered in the fifteenth group in the research project at the Higher Institute of Social Service in Port Said. This research relied on a main tool, which is the positive parenting methods scale (prepared by the researcher), and she set a main hypothesis, which is that there are positive differences with statistical significance between the average scores of the pre- and post-measurements for the cases of the same experimental group for developing the awareness of university youth on the positive parenting methods scale in favor of the post-measurement, and the research reached the validity of the main hypothesis of the research.
Keywords:  Cognitive therapy - Develop awareness - Positive parenting - University youth.
 
 
 

الكلمات الرئيسية