ثقة العملاء في جودة الخدمات المقدمة من الجمعيات الأهلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التنمية والتخطيط كلية الخدمة الاجتماعية-جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث:
    يركز البحث الحالي على أهمية تحقيق الثقة للعملاء في الجمعيات الأهلية سواء عائدها على الجمعية ذاتها أو على المجتمع ككل، ولذلك هدفت الدراسة إلى الوقوف على ثقة العملاء في جودة الخدمات المقدمة من الجمعيات الأهلية، وأهمية التوصل إلى تصور مقترح عن ثقة العملاء في جودة الخدمات الاجتماعية بالجمعيات الأهلية، كما تحدد نوع الدراسة إلى الدراسات الوصفية باستخدام طريقة المسح الاجتماعي الشامل باستخدام العينة العشوائية من اعضاء مجلس الادارة والعاملين بالجمعيات الأهلية بمركز ومدينة الفيوم وعددهم (124) من الجمعيات النشطة والتى تم تحديد أكثر الجمعيات الأهلية النشطة مع مسئول ادارة الجمعيات بمديرية التضامن الاجتماعي بالفيوم، واستخدام طريقة المسح الاجتماعي بالعينة من العملاء بالجمعيات الأهلية بمركز ومدينة الفيوم وعددهم (172) .
وأوضحت نتائج الدراسة الخاصة بأعضاء مجلس الإدارة والعاملين والعملاء: إلى زيادة اهتمام الجمعيات الأهلية بعدد عملائها لزيادة عائدها الاجتماعي، لابد من أخذ آراء العملاء في تحديد أهم المشروعات الخدمية التى تنفذها الجمعية الأهلية، لابد من اختيار القيادات الإدارية ذو خبرة في المجال الأهلي لانجاز العمل، بالإضافة إلى اهتمام الجمعية بتقديم خدماتها بجودة عالية لتحقيق الثقة لعملائها،احداث تطورات هيكلية مستمرة للعاملين بالجمعية لزيادة ثقة العملاء بالجمعية، وأن تتميز خدمات الجمعية بالتنوع فهى تلبي احتياجات سكان المجتمع، العمل على زيادة التبرعات المقدمة من القطاع الخاص وأفراد المجتمع المحلي التى تقدم للجمعيات الأهلية لزيادة ثقة العملاء بها، أهمية تعاون القيادات والعاملين في تحقيق ثقة العميل بالجمعية، أن تراعى الجمعية عدد أفراد الأسرة للخدمات المقدمة لهم.
الكلمات المفتاحية: ثقة العملاء– جودة الخدمات -الجمعيات الأهلية
Research Summary:
   The current research focuses on the importance of achieving trust for customers' in NGOs, whether it is for the association itself or for society as a whole. Therefore, the study aimed to determine customers' confidence in the quality of services provided by civil society organizations, aiming a proposed perception of customers’ confidence in the quality of social services in NGOs, The type of study was also determined to be descriptive studies using the comprehensive social survey method using a random sample of members of the board of directors and employees of NGOs in Fayoum city about (124) active society organizations and The most active NGOs were identified with the NGOs, Administration Officer at the Social Solidarity Directorate in Fayoum, and the social survey method was used with a sample of NGOs clients in Fayoum city about (174).
   The results of the study on board members, employees, and customers' indicated an increase in NGOs interest in the number of their customers' in order to increase their social return, Customer opinions must be taken into account in determining the most important service projects implemented by the NGOs. Administrative leaders with experience in the NGOs field must be chosen to complete the work, in addition to the association’s interest in providing its services with high quality to achieve confidence for its customers, it makes continuous structural developments for the association’s employees to increase customer confidence in the association. And that the association’s services must be distinguished by diversity as they meet the needs of the community’s residents. Work to increase the donations provided by the private sector and members of the local community that are provided to the NGOsto increase customers’ confidence in them. The importance of the cooperation of leaders and workers in achieving customer confidence in the association, and the association should take into account the number of family members for the services provided to them.
Keywords: Customers’ trust- Quality of Services – NGOs
 

الكلمات الرئيسية