الملخص
هدفت الدراسة الحالية الي تحديد المعوقات التي تواجه ممارسة الاخصائيين الاجتماعيين لمؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية بالمدارس، حيث تنتمي هذه الدراسة الي نمط الدراسات الوصفية التحليلية ، واعتمدت علي منهج المسح الاجتماعي الشامل للأخصائيين الاجتماعيين بالمدارس الإعدادية والثانوية مركز الفيوم مدينة الفيوم ، وعددهم (250أخصائي اجتماعي ) منها(197) من الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمدارس الإعدادية والثانوية ادارتي شرق وغرب مركز الفيوم مدينة الفيوم، بالإضافة الي (35) اخصائي اجتماعي بمكاتب الخدمة الاجتماعية المدرسية بمحافظه الفيوم، (18) موجه تربية اجتماعية، (10) بإدارة غرب التعليمية مدينة الفيوم، (8) بإدارة شرق التعليمية مدينة الفيوم باستخدام المسح الشامل ، واعتمدت الباحثة في جمع البيانات علي استمارة استبيان " لتحديد المعوقات التي تواجه ممارسة الاخصائيين الاجتماعيين لمؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية بالمدارس " ، وأسفرت نتائج الدراسة الي ان الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمدارس الإعدادية والثانوية إدارة شرق وغرب مدينة الفيوم يعانون من نقص شديد في معارف ومهارات وبرامج تدريبية فيما يتعلق بممارسة مؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية في المجال المدرسي كما أسفرت نتائج الدراسة أيضا الي وجود معوقات ترجع الي المؤسسة التي يعقد بها مؤتمر الحالة، ومعوقات ترجع للمستفيدين من مؤتمر الحالة (الحالات الفردية ) ومعوقات ترجع للأخصائيين الاجتماعيين انفسهم. الكلمات المفتاحية: - مؤتمر الحالة – العمل مع الحالات الفردية Abstract
The current study aimed to identify the obstacles faced by social workers in conducting case conferences while working with individual cases in schools. This study belongs to the category of descriptive analytical studies and relied on a comprehensive social survey of social workers in preparatory and secondary schools in the Fayum Center, Fayum City, with a total of 250 social workers, including 197 working in preparatory and secondary schools in the Eastern and Western administrations of Fayum City. Additionally, there are 35 social workers in school social service offices in Fayum Governorate, 18 social education supervisors, 10 in the Western Educational Administration of Fayum City, and 8 in the Eastern Educational Administration of Fayum City. The researcher used a questionnaire form titled "Identifying the Obstacles Faced by Social Workers in Conducting Case Conferences with Individual Cases in Schools" for data collection.
The results of the study indicated that social workers in preparatory and secondary schools in the Eastern and Western administrations of Fayum City suffer from a significant lack of knowledge, skills, and training programs related to conducting case conferences in the school context. The study also revealed obstacles related to the institutions where the case conferences are held, obstacles pertaining to the beneficiaries of the case conferences (individual cases), and obstacles related to the social workers themselves. Keywords:Case Conference – Working with Individual Cases.
عيد سيد عيد, ضحي. (2025). معوقات ممارسة الاخصائي الاجتماعي لمؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية بالمدارس. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 38(1), 179-209. doi: 10.21608/jfss.2025.413699
MLA
ضحي عيد سيد عيد. "معوقات ممارسة الاخصائي الاجتماعي لمؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية بالمدارس", مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 38, 1, 2025, 179-209. doi: 10.21608/jfss.2025.413699
HARVARD
عيد سيد عيد, ضحي. (2025). 'معوقات ممارسة الاخصائي الاجتماعي لمؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية بالمدارس', مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 38(1), pp. 179-209. doi: 10.21608/jfss.2025.413699
VANCOUVER
عيد سيد عيد, ضحي. معوقات ممارسة الاخصائي الاجتماعي لمؤتمر الحالة في العمل مع الحالات الفردية بالمدارس. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 2025; 38(1): 179-209. doi: 10.21608/jfss.2025.413699