العوامل المؤثرة على الکفاءات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بکليات الخدمة الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية - جامعة الفيوم

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد العوامل المؤثرة على الکفاءات العلمية لدى أعضاء هيئة التدريس بکليات الخدمة الاجتماعية من خلال مجموعة من المتغيرات والتي تتمثل في التسهيلات البحثية، بيئة العمل، نظام الترقيات، الحرية الأکاديمية، السياسات البحثية، وتم الاعتماد على مقياس لجمع المعلومات والبيانات حول العوامل المؤثرة على الکفاءات العلمية لأعضاء هيئة التدريس وتم تطبيقها على تسع وسبعين مفردة لعضو هيئة التدريس بکليات الخدمة الاجتماعية. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن العوامل المرتبطة بتسهيلات البحث العلمي، بيئة العمل، السياسات البحثية، نظام الترقيات، العوامل المرتبطة بالحرية الأکاديمية جاءت متوسطة کما توصلت الدراسة إلى أهم المقترحات لتنمية الکفاءات العلمية لعضو هيئة التدريس، وتمثلت في ضرورة توفير التقنيات الحديثة لمتطلبات العمل وأليات تطويرها وتحديثها، وضرورة نشر ثقافة العمل الجماعي بين أعضاء هيئة التدريس والزملاء، وأيضا تبادل الخبرات وفتح مجالات التدريب والتعلم من الغير. بالإضافة إلى ضرورة تنشيط الحافز المادي وتعديل سياسات الأجور والمکافآت لأعضاء هيئة التدريس.
الکلمات الدالة:
الکفاءات العلمية، التسهيلات البحثية، بيئة العمل، نظام الترقيات، الحرية الأکاديمية، السياسات البحثية.
Abstract
Factors Affecting the Scientific Competence of Staff Members in Social works Colleges
     This study aims at identifying the factors affecting the scientific competence of staff members in social Service Colleges through a range of variables, which are research facilities, the working environment, the promotion system academic freedom, research policies, and a standard for collecting information and data on factors affecting the scientific competence of was applied on seventy-nine individual members of the colleges of Social Service. The study reaches several results, the most important of which is that the factors related to scientific research facilities, working environment, research policies, the promotion system, and the factors related to academic freedom are moderate and the study also states the most significate suggestions to develop proposals for developing the scientific competencies of staff members which are the need to provide modern technologies for their work requirements and mechanisms to develop and modernize them, as well as the need to spread the culture of teamwork among staff members and colleagues and to exchange experiences and open fields of training and learning from each other. In addition to the need to increase the monetary incentive and to modify remuneration policies and bonuses for staff members. 
Keywords: Scientific Competence, Research Facilities, Working Environment, Promotion System, Academic Freedom, Research Policies.  

الكلمات الرئيسية