متطلبات توظيف المنصـات الـرقمية في التعليم کما يدرکها أعضـاء هيئة التـدريس والطـلاب (دراسة مطبقة على جامعة الفيوم )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى تحديد متطلبات توظيف المنصـات الـرقمية في التعليم کما يدرکها أعضـاء هيئة التـدريس والطـلابحيثاستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي واعتمدت على أدوات قياس طبقت على مجتمع الدراسة الأول على عينة قوامها (305) من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الفيوم ، والثانية على عينة قوامها (380) من طلاب وطالبات جامعة الفيوم .
      توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج تتمثل فيما يلي: أوضحت نتائج الدراسة أسباب عزوف أعضاء هيئة التدريس عن توظيف المنصات الرقمية في التعليم من وجهة نظرهم أهمها: عدم وجود وعي کافي لدى أعضاء هيئة التدريس بأهمية التعليم الإلکتروني بتوظيف المنصات الرقمية وفائدتها للطلاب" وبقوة نسبية (76.17%)  ونسبة مرجحة (3.88%) وعدم تهيئة الطلاب لاستخدام المنصات الرقمية" وبقوة نسبية (93.55%)  ونسبة مرجحة (4.76%) وصعوبة تغير فکرة التحول من التعليم التقليدي إلى التعليم الإلکتروني لدي الطالب وعضو هيئة التدريس " بقوة نسبية (74.97%)  ونسبة مرجحة (3.82%) وعدم توافر الأجهزة اللازمة للطلاب وأعضاء هيئة التدريس لتطبيق التعليم الإلکتروني باستخدام المنصات " وبقوة نسبية (90.38%)  ونسبة مرجحة (4.6%) وضعف البنية التحتية للاتصالات وشبکة الانترنت " وبقوة نسبية (85.3%)  ونسبة مرجحة (4.33%).
کما أوضحت نتائج الدراسة أسباب عزوف الطلاب عن توظيف المنصات الرقمية في التعليم والتي جاءت متوفر بدرجة مرتفعة من أهمها: أشعر بالقلق والخوف من الامتحانات عبر هذه المنصات بسبب بطئ شبکة الانترنت " بقوة نسبية (93.33%)  ونسبة مرجحة (4.42%) .وضعف سرعة الانترنت مما يؤثر على متابعة المحاضرة " بقوة نسبية (92.28%)  ونسبة مرجحة (4.37%) " أضيع نصف المحاضرة بسبب الوقت الذي يتطلبه الإنترنت للانضمام للمحاضرة " بقوة نسبية (88.6%)  ونسبة مرجحة (4.19%)
      کما توصلت الدراسة إلى عدد من المتطلبات الضرورية لتوظيف المنصات الرقمية في التعليم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب منها نشر ثقافة التعليم الإلکتروني وأهمية توظيف المنصات الرقمية في التعليم والتقنيات التکنولوجية الحديثة وذلک بوضع سياسة موحدة للجامعات على توظيف المنصات الرقمية في التعليم والاستفادة من تجارب الدول الأخرى ،  وتوفير البني الأساسية لتوظيف المنصات الرقمية لعضو هيئة التدريس والطالب ، وتوفير منصة تعليمية موحدة للجامعة يتفاعل عليها کلاً من الطالب وعضو هيئة التدريس ، وتوفير دليل إرشادي لعضو هيئة التدريس والطالب بکيفية توظيف المنصات الرقمية.
الکلمات المفتاحية: المتطلبات  - المنصات الرقمية
 
 
The requirements of Using digital platforms in education as recognized by faculty and students
(Study applied to Fayoum University)
Abstract: The study aimed to determine the requirements for employing digital platforms in education as perceived by faculty members and students. The study used the descriptive and analytical approach and relied on measurement tools applied to the study population on a sample of (305) faculty members at Fayoum University (380) male and female students of Fayoum University.
      The study found a number of results as follows: The results of the study clarified the reasons for the reluctance of faculty members to employ digital platforms in education, from their point of view, the most important of which are: The lack of sufficient awareness among faculty members of the importance of e-learning by employing digital platforms and their benefit to students. With relative strength (76.17%) and a weighted percentage (3.88%), and the lack of preparation of students to use digital platforms, with relative strength (93.55%) and a weighted percentage (4.76%), the difficulty of changing the idea of ​​shifting from traditional education to e-learning by the student and faculty member “with relative strength (74.97%) and a weighted percentage (3.82%) and the lack of necessary devices for students and faculty to implement e-learning using the platforms “with relative strength (90.38%) and a weighted percentage (4.6%) and weak communication infrastructure and the Internet” with relative strength (85.3%) and the percentage of Weighted (4.33%).
The results of the study also clarified the reasons for students ’reluctance to employ digital platforms in education, which were available with a high degree, the most important of which are: I feel anxious and afraid of exams through these platforms because of the slow internet, with relative strength (93.33%) and a weighted rate (4.42%). Which affects the continuation of the lecture “with relative strength (92.28%) and a weighted percentage (4.37%).” I waste half of the lecture because of the time it takes for the Internet to join the lecture, with relative strength (88.6%) and a weighted percentage (4.19%)
      The study also found a number of requirements necessary for employing digital platforms in education from the point of view of faculty members and students, including spreading the culture of e-learning and the importance of employing digital platforms in education and modern technological technologies by setting a unified policy for universities to employ digital platforms in education and benefit from the experiences of other countries. Providing the basic infrastructure for employing digital platforms for the faculty and student, providing a unified educational platform for the university on which both the student and the faculty member interact, and providing a guide for the faculty and student on how to employ the digital platforms.
Keywords: Requirements - Digital Platforms.