فعالية ممارسة إستراتيجيات إدارة الذات فى خدمة الفرد لتنمية مؤشرات الحکمة العملية " دراسة تجريبيه مطبقة على طلاب الخدمة الاجتماعية ببورسعيد"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالى للخدمة الاجتماعية ببورسعيد

المستخلص

ملخص الدراسة
فعالية ممارسة إستراتيجيات إدارة الذات فى خدمة الفرد لتنمية مؤشرات الحکمة العملية
"  دراسة تجريبيه مطبقة على طلاب الخدمة الاجتماعية ببورسعيد"
مايسه جمال فرغلى
استاذ خدمة الفرد المساعد
مشکلة الدراسة : ممارسة الحکمة هي أساس الممارسة الفعالة وفحص الحکمة العملية يمکن تدريسها وقياسها من خلال دعم تنمية مهارات التفکير الناقد،والتأملى لدى طلاب الخدمة الاجتماعية.
استهدفت : اختبار فعالية ممارسة إستراتيجيات إدارة الذات فى خدمة الفرد لتنمية مؤشرات الحکمة العملية لطلاب الخدمه الاجتماعيه ،ويتم تحقيق هذا الهدف من خلال عدد من الاهداف الفرعية للمؤشرات الاتية"البعد المعرفي" "البعد الانفعالى" "البعد التاملى ".
فروض الدراسه تمثلت فى: توجد علاقه معنويه ذات دلاله إحصائيه بين ممارسة إستراتيجيات إدارة الذات فى خدمة الفرد وتنميه مؤشرات الحکمة العمليه لطلاب الخدمه الاجتماعيةويتحقق الفرض من خلال عدة ابعاد:  اولا :" البعد المعرفي " " وثانيا " البعد الانفعالى " ، ثالثا "البعد التاملى "
الاجراءات المهنجيه للدراسه تنتمى هذه الدراسة الى البحوث التجريبيه"معتمده على المنهج التجريبى لمجموعه تدريبيه واحده،مستخدمه مقياس مؤشرات الحکمه العمليه اجريت على عينه قوامها"36 "بالمعهد العالى للخدمه الاجتماعية خلال الفترة الزمنية من اول اکتوبر 2018 إلى اول ابريل 2019
النتائج الرئيسيه : صحه الفرض الرئيسى.
الکلمات المفتاحية :إدارة الذات – الحکمة العملية
Abstract
The Effectiveness of Practicing Self-Management Strategies In Case Work to Develop Indicators of Practical Wisdom
An Experimental Study Applied to Students of social Work in Port Said
Study problem :Practicing wisdom is the basis of effective practice and examining practical wisdom. It can be taught and measured by supporting the development of critical thinking skills and reflection in social work students.”
Objectives of the study: To test the effectiveness of practicing self-management strategies in serving the individual to develop indicators of practical wisdom for students of social service, and this goal is achieved through sub-goals indicators: “cognitive dimension”, emotional dimension, “the reflection dimension".”
Hypotheses of the study:The main hypothesis is determined in: There is a statistically significant moral relationship between the practice of self-management strategies in serving the individual and developing indicators of practical wisdom for social service students. The hypothesis is achieved through several dimensions: first: cognitive dimension”, secondly, “emotional dimension”, thirdly "total dimension"
The methodological procedures of the study: This study belongs to experimental research, based on the experimental approach of one training group, using the measure of practical wisdom indicators that was conducted on a sample of 36 at the Higher Institute for Social Service during the period of time from October 1, 2018 to April 1, 2019
Main results: validity of the main Hypothesis .
Key words : 1. Effectiveness 2. Self-management 3. Practical wisdom