التسويق الاجتماعي وتحقيق استدامة الخدمات الاجتماعية بالمنظمات غير الحکومية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببورسعيد

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الى تحديد دور التسويق الاجتماعي فى تحقيق استدامة الخدمات الاجتماعية بالمنظمات غير الحکومية، وتنتمي الدراسة الحالية إلي نمط الدراسات الوصفية التحليلية، وتعتمد الدراسة الحالية علي منهج المسح الاجتماعي الشامل أعضاء مجالس إدارات المنظمات غير الحکومية المهتمة بالتسويق الاجتماعي، أجريت الدراسة بالمنظمات غير الحکومية المهتمة بالتسويق الاجتماعي بمحافظة الإسماعيلية وعددهم (12) مؤسسة، وبلغ مجتمع الدراسة (122) مفردة من الاخصائيين الاجتماعيين وأعضاء مجالس إدارات المنظمات غير الحکومية المهتمة بالتسويق الاجتماعي، وتوصلت نتائج الدراسة الميدانية وفقاً لترتيب الأولوية من وجهة نظر عينة الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية على المقياس ککل عند مستوى 0.01. ما عدا المحور الثالث والمتمثل في معوقات التسويق، فقد جاءت مستوى الدلالة أکبر من 0.05 مما يدل على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاستجابات.
Abstract
The study aimed to determine the role of social marketing in achieving the sustainability of social services in non-governmental organizations, and the current study belongs to the style of descriptive and analytical studies, and the current study is based on the approach of a comprehensive social survey of members of the boards of directors of non-governmental organizations interested in social marketing, the study was conducted by NGOs interested in marketing Social workers in Ismailia Governorate, their number is (12) institutions, and the study population reached (122) individual social workers and members of the boards of directors of non-governmental organizations interested in social marketing, and the results of the field study, according to the priority order from the point of view of the study sample, indicated that there are statistically significant differences on the scale as a whole At the level of 0.01. With the exception of the third axis, which is represented by marketing impediments, the level of significance was greater than 0.05, indicating that there were no statistically significant differences between the responses.