الدعم التنظيمي وتحقيق جودة الأداء المهني لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث
تعمل الجامعات من أجل خلق بيئة تتسم بالديمومة والفاعلية في العملية التعلمية والتي تعتمد على الموائمة بين العاملين من أعضاء هيئة التدريس ودورهم في تحقيق اهداف العملية التعلمية الجامعية، والتي تعتمد على مجموعة من الآليات التي تسهم في تحقيق أهدافها وتدعم القائمين عليها، ويعد الدعم التنظيمي أحد أهم بنايات الجامعة التي من خلالها ينمن ان تتحقق العملية وجودتها والاستفادة من مخرجاتها.
ويستهدف البحث الحالي "تحديد العلاقة بين الدعم التنظيمي وتحقيق جودة الأداء المهني لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الفيوم" ، وذلك من خلال التطبيق على اربع كليات بجامعة الفيوم بالاعتماد على منهج المسح الاجتماعي بالعينة، لعينة من أعضاء هيئة التدريس العاملين بكليات  (الخدمة الاجتماعي- كلية الآداب – كلية الهندسة- العلوم)، وقد تم التطبيق على عينها قومها(277) مفرده من اعضاء هيئة التدريس بجامعة الفيوم، وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة طردية بين الدعم التنظيمي وتحقيق جودة الأداء المهني لأعضاء هيئة التدريس بجامعة الفيوم.
 
الكلمات المفتاحية
الدعم، التنظيمي، جودة، الأداء، المهني
 


Research Summary
Universities work to create an environment characterized by sustainability and effectiveness in the learning process, which depends on the harmonization between faculty members and their role in achieving the goals of the university learning process, which depends on a set of mechanisms that contribute to achieving its goals and support those in charge of it, and organizational support is one of the most important University buildings through which they wish to achieve the process and its quality and to benefit from its outputs.
The current research aims to "determine the relationship between organizational support and achieving the quality of professional performance of faculty members at Fayoum University", through the application to four faculties at Fayoum University, based on the sample social survey approach, for a sample of faculty members working in faculties (Social Work - Faculty of Arts - Faculty of Engineering - Science), and it was applied to the same people (277) of the faculty members at Fayoum University, and the study concluded that there is a direct relationship between organizational support and the quality of professional performance of faculty members at Fayoum University.
 
Key words
Support, Organizational, Quality, Performance, Professional