برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة العامة لتعزيز ثقافة التحول الرقمي للشباب الجامعي

المؤلف

مُدَرِس بِقِسْمِ الْمَجَالاتِ بالمَعهد الْعَالِي لِلْخِدْمَة الاجْتِمَاعِيَّة بِكَفْرِ الشِيْخ

المستخلص

الملخص: تهتم الدراسة الحالية بتنمية بتعزيز ثقافة التحول الرقمي للشباب الجامعي من منظور الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية وتأهيلهم لمتطلبات سوق العمل المحلي والعالمي في تكنولوجيا المعلومات وذلك في ضوء إستراتيجية الدولة واهتمامها بالتحول الرقمي وخلق وإعداد الكوادر البشرية في المجالات التكنولوجية المختلفة مما يساهم في إتاحة فرص عمل جديدة وتمكين الشباب بالمهارات المطلوبة لمهن المستقبل.
لذا تسعى الدراسة الحالية لاختبار صحة فرض رئيس مؤداه: من المتوقع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التدخل المهني من خلال الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية وتعزيز ثقافة التحول الرقمي للشباب الجامعي ويمكن اختبار صحة الفرض الرئيس بالتحقق من صحة الفروض الفرعية.
   وتنتمي الدراسة الحالية لنمط الدراسات (شبه التجريبي) لأنها تسعى لاختبار صحة فروض الدراسة، واعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي حيث تم استخدام تصميم التجربة القبلية البعدية باستخدام مجموعات إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية، واعتمدت الباحثة على المقياس كأداة بحثية على عينة من طلبة وطالبات الفرقة الرابعة بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بكفر الشيخ.
وقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0,05) بين متوسطات رتب درجات أعضاء المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس القبلي لمستوى (ثقافة التحول الرقمي) بينما كانت هناك فروق بين متوسطات رتب درجات أعضاء المجموعتين في القياس البعدي لصالح أعضاء المجموعة التجريبية، وهو ما يشير إلى أن استخدام برنامج التدخل المهني من منظور الممارسة المهنية للخدمة الاجتماعية مع أعضاء المجموعة التجريبية أدى إلى تعزيز ثقافة التحول الرقمي بينما ظل مستواه منخفض لدى أعضاء المجموعة الضابطة.
الكلمات المفتاحية: التدخل المهني - الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية - ثقافة التحول الرقمي- الشباب الجامعي.
 
Professional Intervention Program from the Perspective of General Practice of Social Work To Promote a Culture of Digital Transformation for University Youth
Abstract: The current study is concerned with promoting the culture of digital transformation for university youth from the perspective of general practice of social service and qualifying them for the requirements of the local and global labor market in information technology, in light of the state's strategy and interest in digital transformation and creating and preparing human cadres in various technological fields, which contributes to providing new job opportunities and empowering youth skills required for future professions.
Therefore, the current study seeks to test the validity of a main hypothesis as follows: It is expected that there are statistically significant differences between the professional intervention through the professional practice of social work and the promotion of a culture of digital transformation for university youth. The validity of the main hypothesis can be tested by validating the sub-hypotheses.
The current study belongs to the style of (semi-experimental) studies because it seeks to test the validity of the study hypotheses, and the researcher relied on the experimental approach, where the design of the pre-post experiment was used using groups, one of which was control and the other experimental, and the researcher relied on the scale as a research tool on a sample of fourth year students at the Higher Institute For social service in Kafr El-Sheikh.
The results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of the members of the experimental and control groups in the pre-measurement of the level (digital transformation culture), while there were differences between the mean ranks of the members of the two groups in the post-measurement in favor of the members of the experimental group, which is This indicates that the use of the professional intervention program from the perspective of the professional practice of social work with the members of the experimental group led to the promotion of the culture of digital transformation, while its level remained low among the members of the control group.
Keywords: professional intervention - general practice of social work - culture of digital transformation - university youth.
 

الكلمات الرئيسية