تطويـر خدمـات التضامـن الاجتماعـي بنظم الحوكمة الإلكترونية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مُدَرِس بِقِسْمِ الْمَجَالاتِ بالمَعهد الْعَالِي لِلْخِدْمَة الاجْتِمَاعِيَّة بِكَفْرِ الشِيْخ

المستخلص

الملخص: تعد قضية التطور التكنولوجي للمعلومات والاتصالات من القضايا الهامة التي تستحوذ اهتمام الدول والحكومات والمنظمات مما يتطلب استخدامها في تقديم خدمات الرعاية الاجتماعية للعملاء على اختلاف فئاتهم عبر وسائل الاتصال المتاحة وذلك لتحويل المحتوى المعلوماتي بمؤسسات التضامن الاجتماعي إلى محتوى رقمي، وتحقيق التعاون بين (العملاء – العاملين – المؤسسات) بتوفير متطلبات الموارد البشرية والتشجيع المستمر لاستخدام نظم الحوكمة الإلكترونية، في ظل القوانين والتشريعات الخاصة بالحوكمة الإلكترونية، وأهمية البنية التحتية في توفير البرامج والتطبيقات المساعدة، في نطاق المشاركة والتسويق الالكتروني على شبكات التواصل الاجتماعي للعملاء في ظل وضع مخصصات مالية تساعد في تطبيق الحوكمة الإلكترونية بجودة عالية في تقديم خدمات الرعاية الاجتماعية بمؤسسات التضامن الاجتماعي، مع ضغط الوثائق والملفات الإلكترونية بنظام محكم.
وتعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية وتم تطبيقها على المسئولين بمؤسسات التضامن الاجتماعي بمحافظة الغربية، وتوصلت نتائجها إلى أن الموارد البشرية، والبنية التحتية، المشاركة، الجهاز الإداري، القوانين الخاصة بنظم الحوكمة الإلكترونية، باعتبارهم متطلبات للحوكمة الإلكترونية عوامل ضرورية لتطوير خدمات التضامن الاجتماعي بتقديمها الكترونيا للعملاء، وقد توصلت الدراسة لمجموعة من التوصيات لتحديث أسلوب تقديم الخدمات في نطاق الجوانب الإدارية والمالية والفنية في إطار خطة شاملة على مستوى الدولة لتحقيق الجودة في تقديم الخدمات الكترونيا.
الكلمات المفتاحية: خدمات، التضامن الاجتماعي، الحوكمة الإلكترونية.
 
 
Developing social solidarity services through e-governance systems
Abstract: The issue of the technological development of information and communication is one of the important issues that attract the attention of countries, governments and organizations, which requires its use in providing social care services to clients of all categories through the available means of communication in order to transform the information content of social solidarity institutions into digital content, Achieving cooperation between (clients - employees - institutions) by providing human resources requirements and constantly encouraging the use of electronic governance systems, in light of the laws and legislations related to electronic governance, and the importance of infrastructure in providing programs and auxiliary applications, Within the scope of participation and e-marketing on social networks for clients, in light of setting financial allocations that help in the implementation of e-governance with high quality in the provision of social welfare services in social solidarity institutions, with the compression of electronic documents and files in a tight system.This study is considered one of the descriptive studies and was applied to the officials of the social solidarity institutions in Gharbia Governorate, and its results concluded that human resources, infrastructure, participation, the administrative apparatus, the laws of e-governance systems, as they are requirements for e-governance are necessary factors To develop social solidarity services by providing them electronically to clients, the study reached a set of recommendations to update the method of providing services within the scope of administrative, financial and technical aspects within the framework of a comprehensive plan at the state level to achieve quality in providing services electronically.Keywords: services, social solidarity, e-governance
 

الكلمات الرئيسية