فاعلية برنامج تدريبي مقترح من منظور طريقة خدمة الفرد في تنمية وعي طالبات الخدمة الاجتماعية بالتدريب بالمحاكاة في الجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك قسم الخدمة الاجتماعية – كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية -جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن -الرياض- المملكة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
هدف البحث إلى تحديد الاحتياجات التدريبية لتنمية وعي طالبات الخدمة الاجتماعية في الجامعات السعودية بالتدريب باستخدام أسلوب المحاكاة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ووضع صورة للبرنامج التدريبي المقترح من منظور طريقة خدمة الفرد لتنمية هذا الوعي، ومن ثَمَّ التعرف على فاعلية هذا البرنامج التدريبي المقترح، حيث اتبع البحث المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة، وطبقت الباحثة استبانة الاحتياجات التدريبية على عينة من أعضاء هيئة التدريس في كلية الخدمة الاجتماعية بجامعة الأميرة نوره لجمع البيانات التي تم من خلالها وضع البرنامج التدريبي المقترح، وطبقت مقياس الوعي بأسلوب التدريب بالمحاكاة قبليًّا وبعديًّا على عينة من طالبات المستويات التاسع والعاشر والثاني عشر في كلية الخدمة الاجتماعية بتلك الجامعة بعد التأكد من صدقه وثباته،كما طبقت برنامج تدريبي مقترح من منظور طريقة خدمة الفرد لتنمية هذا الوعي بعد تحكيمه والتأكد من صلاحيته؛ وأسفرت النتائج أن عينة أعضاء هيئة التدريس توافق بدرجة (كبيرة) على الاحتياجات التدريبية لتنمية وعي الطالبات بالتدريب باستخدام أسلوب المحاكاة، وإلى فاعلية البرنامج التدريبي المقترح من منظور ممارسة خدمة الفرد في تنمية وعيهن بالتدريب بالمحاكاة بدرجة (كبيرة)، وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بالاستفادة من البرنامج التدريبي المقترح من منظور طريقة خدمة الفرد لتنمية وعي طالبات الخدمة الاجتماعية بالتدريب باستخدام أسلوب المحاكاة وتعميمه على باقي الجامعات السعودية.
الكلمات المفتاحية: فاعلية - برنامج تدريبي - خدمة الفرد – وعي - الخدمة الاجتماعية.
 
 
 
 
 
 
Effectiveness of a Proposed Training Program from the Perspective of Individual Service in Promoting the Awareness of Social Work Students about Simulation-Based Training at Saudi Universities
 
Abstract
The study aims to determine the training needs for promoting the awareness of social work students at Saudi universities about simulation-based training from the faculty perspective and develop a proposed training program from the perspective of individual service to promote this awareness and identify the effectiveness of this proposed training program. The researcher adopted the quasi-experimental approach (one-group design) and applied a questionnaire about the training needs to a sample of the faculty at the College of Social Work, Princess Nourah bint Abdulrahman University to collect data used to construct the proposed training program. After verifying its validity and reliability, the researcher pre-tested and post-tested the scale of awareness about simulation-based training program to a sample of female students at the 9th, 10th, and 12th levels, College of Social Work. Moreover, the researcher applied a proposed training program from the perspective of individual service to promote this awareness after reviewing and verifying validity. The results showed that the faculty sample had (high) agreement on the training needs to promote student awareness about simulation-based training and (high) agreement on the effectiveness of the proposed training program from individual service perspective about simulation-based training. The study recommends utilizing the proposed training program from the perspective of individual service to promote the awareness of social work female students about simulation-based training at all Saudi universities.
Keywords: Effectiveness, Training program, Individual service, Awareness, Social work.