تطوير المهارات التخطيطية لدى مديري الإدارات في الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الباحث بقسم الإدارة والإشراف التربوي بكليات الشرق العربي، الرياض، المملكة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة امتلاك مديري الإدارات للمهارات التخطيطية في الإدارة العامة للتعليم في مدينة الرياض، الكشف عن متطلبات تطوير المهارات التخطيطية لدى مديري الإدارات، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واعتمدت على الاستبانة كأداة للدراسة طبقت على مجتمع الدراسة البالغ عدد(63) مديراً، وبعد تحليل البيانات التي تم جمعها توصلت الدراسة لعدد من النتائج أهمها:   

قيمة المتوسط الحسابي الكلي لاستجابات أفراد عينة الدراسة على البعد الأول من أبعاد المحور الأول (المتطلبات البشرية) تساوي (3.65)، بانحراف معياري مقداره (0.97)، ودرجة موافقة (كبيرة).
قيمة المتوسط الحسابي الكلي لاستجابات أفراد عينة الدراسة على البعد الثاني من أبعاد المحور الأول (المتطلبات التنظيمية) تساوي (3.77)، بانحراف معياري مقداره (0.91)، ودرجة موافقة (كبيرة).
قيمة المتوسط الحسابي الكلي لاستجابات أفراد عينة الدراسة على البعد الثالث من أبعاد المحور الأول (المتطلبات الإدارية) تساوي (3.85)، بانحراف معياري مقداره (0.90)، ودرجة موافقة (كبيرة).

الكلمات المفتاحية: المهارات التخطيطية ‏– مديري الإدارات – منطقة الرياض.
Developing Planning Skills for Department Managers in the General Administration of Education in Riyadh‎ [*]
Abstract: The study aimed to identify the degree of departmental ownership of planning skills in the General Administration of Education in the city of Riyadh, revealing the requirements for developing planning skills for departmental administrators, the study used the survey descriptive approach, and relied on the questionnaire as a study tool applied to the study community of (63) leaders After analyzing the collected data, the study reached a number of results, the most important of which are:
The main results of the study:
1.The value of the total arithmetic mean for the responses of the study sample individuals on the first dimension of the first axis (human requirements) is (3.65), with a standard deviation of (0.97) and a degree of approval (large).
2.The value of the total arithmetic average for the responses of the study sample individuals on the second dimension of the first axis (organizational requirements) equals (3.77), with a standard deviation of (0.91) and a degree of approval (large).

The value of the total arithmetic mean for the responses of the study sample individuals on the third dimension of the first axis (administrative requirements) equals (3.85), with a standard deviation of (0.90) and a degree of approval (large).

 
Key words: Planning skills - department managers - Riyadh.
 
 
 

الكلمات الرئيسية