واقع التخطيط الاستراتيجي لتنمية الموارد البشرية بوزارة التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الباحث بقسم الإدارة والإشراف التربوي بكليات الشرق العربي، الرياض، المملكة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن متطلبات التخطيط الاستراتيجي لتنمية الموارد البشرية بوزارة التعليم، كم هدفت إلى الكشف عن المعوقات التي تحد من التخطيط الاستراتيجي لتنمية الموارد البشرية بوزارة التعليمـ استخدمت الدراسة النهج الوصفي التحليلي، واعتمدت على الاستبانة كأداة للدراسة طبقت على مجتمع الدراسة الذي يتكون من مديري الإدارات العامة بوزارة التعليم، والبالغ عددهم(103) مديراً، وبعد تجميع البيانات استخدم الباحث عدداً من الأساليب الإحصائية لتحليل البيانات، وقد توصل الباحث إلى عدد من النتائج تتمثل فيما يلي: أن متطلبات التخطيط الاستراتيجي لتنمية الموارد البشرية بأبعاده الثلاثة، متوفرة بدرجة (متوسطة) من وجهة نظر أفراد الدراسة من مديري الإدارات العامة بوزارة التعليم، كما توصلت إلى أن المعوقات التي تحد من التخطيط الاستراتيجي لتنمية الموارد البشرية بوزارة التعليم بأبعاده الثلاثة، متوفرة بدرجة (متوسطة)، وقد أوصت الدراسة بأهمية وضع مجموعة متطورة من الاستراتيجيات التي ترتبط بمجموعة من الخطوط العامة لتحقيقها، كما أوصت بعقد الإدارات العامة بالوزارة سلسلة اتفاقيات وشراكات مع الأطراف المعنية بالعملية التعليمية.
الكلمات المفتاحية: التخطيط الاستراتيجي ‏– الموارد البشرية – اوزارة التعليم.
The Reality of Strategic Planning for Human Resources Development at the Ministry of Education.‎ [*]
Abstract: The study aimed to reveal the requirements of strategic planning for the development of human resources in the Ministry of Education, as well as aimed at revealing the obstacles that limit strategic planning for human resources development in the Ministry of Education - the study used the descriptive analytical approach, and relied on the questionnaire as a study tool applied to the study community, which consists of department managers The public at the Ministry of Education, whose number is (103) managers, and after collecting the data the researcher used a number of statistical methods to analyze the data, The researcher has reached a number of results, which are as follows: The strategic planning requirements for human resource development in its three dimensions are available at a (medium) degree from the viewpoint of the study personnel from the directors of public departments at the Ministry of Education, and also reached that the obstacles that limit strategic planning for resource development Humanity in the Ministry of Education in its three dimensions, available at a (medium) degree, and the study recommended the importance of developing an advanced set of strategies that are related to a set of general lines to achieve them, also recommended that the public departments in the ministry hold a series of agreements and partnerships with the parties involved in the process Educational..
 
Key words: Strategic planning - human resources - ministry of education..
 
 

الكلمات الرئيسية