" تقدير القدرات الادارية للعاملين بكلية الخدمة الاجتماعية كمدخل لجودة الخدمات التعليمية" "دراسة مطبقة علي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعيه جامعة الفيوم"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التنمية والتخطيط كلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم

المستخلص

ملخص البحث:
 
هدف البحث الي تقدير القدرات الادارية للعاملين بكلية الخدمة الاجتماعية كمدخل لجودة الخدمات التعليمية. حيث أن للعاملين دور هام وكبير في انجاح العملية التعليمية, ويحتاج العامل الي العديد من القدرات والمهارات التي تؤهله للعمل بكفاءة وفاعلية لذلك جاء هذا البحث لتحديد اهم القدرات التي يجب ان تتوافر في العاملين بكليات الخدمة الاجتماعية. وبناءً علي ذلك تم تطبيق استمارة استبيان علي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعية جامعة الفيوم بعنوان " تقدير القدرات الادارية للعاملين بكلية الخدمة الاجتماعية كمدخل لجودة الخدمات التعليمية " المكونة من خمس أبعاد فرعية وهي: العلاقة بين القدرة علي الابتكار وتنمية القدرات الادارية لدي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعية - العلاقة بين القدرة علي استخدام التكنولوجيا وتنمية القدرات الادارية لدي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعية - العلاقة بين توافر القدرات الفنية وتنمية القدرات الادارية لدي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعية- العلاقة بين القدرة علي حل مشكلات العمل وتنمية القدرات الادارية لدي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعية - العلاقة بين القدرة علي اتخاذ القرارات وتنمية القدرات الادارية لدي العاملين بكلية الخدمة الاجتماعية. وتلك الأبعاد مكونة من (53) عبارة. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الكمي والكيفي في تحليل وتفسير نتائج البحث , وتوصل البحث الي مجموعة من النتائج كان ابرزها وجود علاقة دالة احصائياً بين تنمية القدرات الادارية للعاملين بكلية الخدمة الاجتماعية وبين رفع مستوي الخدمات التعليميه.
الكلمات المفتاحية (القدرات الادارية  – جودة الخدمات التعليمية )
Research Summary;
 
The aim of the research is to estimate the administrative capabilities of the employees of the College of Social Work as an input to the quality of educational services. As the workers have an important and significant role in the success of the educational process, and the worker needs many capabilities and skills that qualify him to work efficiently and effectively, so this research came to determine the most important capabilities that must be available in the workers in the faculties of social work. Accordingly, a questionnaire form was applied to the employees of the Faculty of Social Work, Fayoum University, entitled "Assessment of the administrative capabilities of the employees of the Faculty of Social Work as an input to the quality of educational services," consisting of five sub-dimensions: the relationship between the ability to innovate and the development of administrative capabilities among the employees of the Faculty of Social Work - the relationship between the ability to use technology and the development of administrative capabilities among the employees of the Faculty of Social Work - the relationship between the availability of technical capabilities and the development of administrative capabilities among the employees of the Faculty of Social Work - the relationship between the ability to solve work problems and the development of administrative capabilities among the employees of the Faculty of Service Social - The relationship between the ability to make decisions and the development of administrative capabilities among workers at the College of Social Work. And those dimensions consist of (53) phrases. To achieve the objectives of the study, the researcher used the quantitative and qualitative approach in analyzing and interpreting the results of the research.
Keywords (administrative capabilities - quality of educational services)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية