برنامج تدريبي مقترح في الخدمة الاجتماعية لتنمية القدرات الرقمية لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية - كلية الخدمة الاجتماعية – جامعة الفيوم

2 مدرس خدمة الجماعة بقسم طرق الخدمة الاجتماعية-كلية الخدمة الاجتماعية – جامعة الفيوم

المستخلص

   ملخص
         تسعي الدراسة الحالية الي تحقيق هدف رئيسي وهو التوصل لبرنامج تدريبي مقترح من منظور الخدمة الاجتماعية لتنمية القدرات الرقمية لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل ، وذلك من خلال أهداف فرعية وهم تحديد الثقافة الرقمية لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل من منظور الخدمة الاجتماعية ،و تحديد الكفاءات الرقمية لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل من منظور الخدمة الاجتماعية ، تحديد المهارات الرقمية (الشخصية والمهنية) لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل من منظور الخدمة الاجتماعية ، تحديد الاحتياجات التدريبية لجماعات النشاط الطلابي لتنمية القدرات الرقمية التي تؤهلهم لسوق العمل من منظور الخدمة الاجتماعية ،ومحاولة التوصل لبرنامج مقترح من منظور الخدمة الاجتماعية لتنمية القدرات الرقمية لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل ، وتعتبر الدراسة من الدراسات الوصفية والتي اعتمدت على منهج الحصر شامل لجماعات النشاط الطلابي برعاية الشباب بكلية الخدمة الاجتماعية وعدد هم(265) مفرد ، و توصلت الدراسة إلي أهم النتائج منها أن عينة الدراسة من جماعات النشاط موافقون بدرجة متوسطة علي الثقافة الرقمية للتاهيل لسوق العمل  بمجموع تكرارات (5409) وقوة نسبية بلغت (68.04%)، وأن عينة الدراسة من جماعات النشاط موافقون بدرجة مرتفعة علي الكفاءات الرقمية للتأهيل لسوق العمل  بمجموع تكرارات (5629) وقوة نسبية بلغت (70.81%) ،وأن عينة الدراسة من جماعات النشاط موافقون بدرجة متوسطة علي المهارات الشخصية الرقمية بمجموع تكرارات (2474) وقوة نسبية بلغت (62.24 %) ، وبنسبة منخفضة علي المهارات المهنية الرقمية بمجموع تكرارات (4566) وقوة نسبية بلغت (57.43%)  وأن عينة الدراسة من جماعات النشاط موافقون بدرجة متوسطة حول الاحتياجات التدريبية لجماعات النشاط الطلابي لتنمية القدرات الرقمية التي تؤهلهم لسوق العمل بمجموع تكرارات (4782  ) وقوة نسبية بلغت (60.15%)  وتوصلت الدراسة لبرنامج مقترح من منظور الخدمة الاجتماعية لتنمية القدرات الرقمية لتأهيل جماعات النشاط الطلابي لسوق العمل
 
الكلمات المفتاحية : برنامج تدريبي – القدرات الرقمية  – جماعات النشاط
Abstract
          The current study seeks to achieve a main goal, which is to reach a proposed training program from a social work perspective to develop digital capabilities to qualify student activity groups for the labor market, through sub-objectives, which are defining digital culture to qualify student activity groups for the labor market from a social work perspective, and identifying digital competencies. To qualify student activity groups for the labor market from a social work perspective, identify digital skills (personal and professional) to qualify student activity groups for the labor market from a social work perspective, identify the training needs of student activity groups to develop digital capabilities that qualify them for the labor market from a social work perspective, and try to come up with a program A proposal from a social work perspective to develop digital capabilities to qualify student activity groups for the labor market. The study is considered one of the descriptive studies that relied on a comprehensive inventory approach for student activity groups sponsored by youth at the College of social work, numbering (265) individuals. The study reached the most important results, including that a sample The study's sample of activity groups agreed to a moderate degree on digital culture to prepare for the labor market, with a total frequency of (5409) and a relative strength of (68.04%), and the study sample of activity groups agreed to a high degree of digital competencies to prepare for the labor market, with a total of frequencies of (5629) and a relative strength of ( 70.81%), and that the study sample from the activity groups agreed to a moderate degree on digital personal skills with a total frequency of (2474) and a relative strength of (62.24%), and to a low degree of agreement on digital professional skills with a total of frequencies of (4566) and a relative strength of (57.43%), and that the sample The study of activity groups agreed to a moderate degree about the training needs of student activity groups to develop digital capabilities that qualify them for the labor market, with a total of frequencies (4782) and a relative strength of (60.15%). The study concluded a proposed program from a social work perspective to develop digital capabilities to qualify student activity groups for the labor market
 
Keywords: training program - digital capabilities - activity groups
 
 

الكلمات الرئيسية