إدارة المعرفة كمتغير في تحقيق الاهداف الاستراتيجية بالجامعات في مصر. (دراسة وصفية تحليلية مطبقة علي كليات ومعاهد الخدمة الاجتماعية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التخطيط الاجتماعي المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالقاهرة

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية :
         هدف البحث الي تسليط الضوء علي دور إدارة المعرفه كمتغير في تحقيق الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات  , وتحديد المعوقات التي تحد من دور إدارة المعرفة كمتغير في تحقيق الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات , والتوصل للمقترحات التي تسهم في تعزيز دور إدارة المعرفة كمتغير في تحقيق الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات , وينتمي البحث لنمط الدراسات الوصفية التحليلية , كما تم استخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينه علي أعضاء هيئة التدريس بكليات ومعاهد الخدمة الاجتماعية البالغ عددهم (118) مفردة , استنتج البحث أن مستوي دور إدارة المعرفه كمتغير في دعم قدرات أعضاء هيئة التدريس كأحد ابعاد الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات (مرتفع)،  كما جاء  مستوي دور إدارة المعرفه كمتغير في تنمية قدرات الطلاب والخريجين كأحد ابعاد الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات (مرتفع)،  في حين اتى مستوي دور إدارة المعرفه كمتغير في تطوير منظومة التعليم فيما يخص (المناهج والمقررات) كأحد ابعاد الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات (متوسط)، كما أن مستوي دور إدارة المعرفه كمتغير في تنمية قدرات الجهاز الاداري كأحد ابعاد الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات (متوسط)،  ومستوي دور إدارة المعرفه كمتغير في دعم منظومة ضمان الجودة والاعتماد كأحد ابعاد الاهداف الاستراتيجيه بالجامعات (متوسط)، وبينت النتائج ان اهم المعوقات قلة وضوح حقوق العاملين وواجباتهم - جمود الأنظمة والإجراءات الإدارية - العجز في توظيف المعرفة المكتسبة في أنشطة الكلية / المعهد - الافتقاد للتدريب علي متطلبات إدارة المعرفة-ضعف كفاية الوسائط الالكترونية - نقص الوعي بعوائد تطبيق إدارة المعرفة) , كما ابرزت اهم المقترحات التبادل الفعال للبيانات والمعلومات الخاصة بدعم اتخاذ القرار , وتوفير الحوافز الداعمة للمشاركة في  تطبيق إدارة المعرفة , وتوفير أنظمة الاتصال الحديثة .
الكلمات المفتاحية :
(إدارة المعرفه - الاهداف الاستراتيجيه - الجامعات  )
Keywords:
(Knowledge management - strategic objectives - universities).
Abstract
                  The research aims to shed light on the role of knowledge management as a variable in achieving strategic goals in universities, identify the obstacles that limit the role of knowledge management as a variable in achieving strategic goals in universities, and come up with proposals that contribute to strengthening the role of knowledge management as a variable in achieving strategic goals in universities. The research belongs to the style of analytical descriptive studies, and the social survey method was used with a sample of (118) faculty members in social work colleges and institutes. The research concluded that the level of the role of knowledge management as a variable in supporting the capabilities of faculty members Teaching as one of the dimensions of the strategic goals in universities (high), and the level of the role of knowledge management as a variable in developing the capabilities of students and graduates was one of the dimensions of the strategic goals in universities (high), while the level of the role of knowledge management as a variable in developing the education system with regard to (curricula) And courses) as one of the dimensions of the strategic goals in universities (medium), and the level of the role of knowledge management as a variable in developing the capabilities of the administrative apparatus as one of the dimensions of the strategic goals in universities (medium), and the level of the role of knowledge management as a variable in supporting the quality assurance and accreditation system as one of the dimensions of the strategic goals. In universities (average), the results showed that the most important obstacles are the lack of clarity of employees’ rights and duties - the stagnation of administrative systems and procedures - the inability to employ the acquired knowledge in the activities of the college/institute - the lack of training in knowledge management requirements - the weak adequacy of electronic media - the lack of awareness The returns of applying knowledge management. The most important proposals also highlighted the effective exchange of data and information to support decision-making, providing supportive incentives for participation in applying knowledge management, and providing modern communication systems.

الكلمات الرئيسية