التحديات التي تواجه وحدة الارشاد الاكاديمي في تطوير الاعداد المهني لطلاب الخدمة الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس المساعد بقسم مجالات الخدمة الاجتماعيةبكلية الخدمة الاجتماعية جامعه الفيوم

المستخلص

ملخص البحث:-
       يعتبر الارشاد الاكاديمي احد انواع الارشاد الذي حظى بأهمية كبيرة في الآونة الاخيرة في الجامعات المصرية ، حيث تتمثل أهميته في قدرته في التعامل مع الكثير من المشكلات التعليمية والاجتماعية التي تواجه الطلاب في الجامعات ، وتعد كفاءة الارشاد الاكاديمي مؤشرا لمدى فعالية تلك المؤسسات في توجيه الطلاب وارشادهم اثناء الدراسة وخاصة انه جزء لا يتجزأ من عملية التعليم والتعلم  في الجامعة  .
       وبما أن الخدمة الاجتماعية مهنة إحداث التغيير التي  لها متخصصوها من الأخصائيين الاجتماعيين الذين يتم إعدادهم نظريًا وعمليًا، حتى يمكنهم الإسهام بفاعلية في عمليات التغيير والتنمية ، لذا كان ولابد من الاهتمام بعملية إعدادهم وتنمية قدراتهم ودعم كفاءتهم باستمرار؛ استجابة للاحتياجات والمشكلات والتغيرات التي تواجههم في حياتهم الجامعية.
       تأسيسا على ما تقدم فأن وحدة الإرشاد الأكاديمي لها دورا كبيرا في العلمية التعليمية ، بما له من انعكاسات واضحة ومباشرة على  الطالب والجامعة والمجتمع  لإنهاء متطلبات التخرج.
      اضف الى ذلك مجموعه التحديات  التي تواجه وحدة الارشاد الاكاديمي  بالجامعات  مثل عدم إلمام المرشد بكل مقررات الخطة الدراسية ، مما يعوق عملية الإرشاد الأكاديمي ويؤدي إلى نتائج غير مرغوب فيها و هو ما يحد من فعالية دور وحدة الإرشاد الأكاديمي للطلاب بصفة عامة وطلاب الخدمة الاجتماعية بصفة خاصة.
الكلمات المفتاحية: التحديات - وحدة الارشاد الاكاديمي – تطوير- الاعداد المهني.
 Research Summary:
Academic guidance is considered one of the types of guidance that has gained great importance recently in Egyptian universities, as its importance is represented in its ability to deal with many of the educational and social problems facing students in universities, and the efficiency of academic guidance is an indicator of the extent of the effectiveness of these institutions in guiding students. And guiding them during their studies, especially since it is an integral part of the teaching and learning process at the university, and since social service is a profession of creating change that has its own specialists from social workers who are prepared theoretically and practically, so that they can contribute effectively to the processes of change and development, so it was necessary to pay attention to the process of their preparation and development. their capabilities and constantly support their efficiency in response To the needs, problems and changes they face Their university life.the Based on the above, the Academic Advising Unit has a major role in the educational process, with clear and direct implications for the student, the university, and society to complete graduation requirements. Add to this a set of challenges facing the academic advising unit in universities, such as the advisor’s lack of familiarity with all the courses of the study plan, which hinders the academic advising process and leads to undesirable results, which limits the effectiveness of the role of the academic advising unit for students in general and social service students in particular. Which reflects negatively on the process of professional preparation for students in general and social work students specifically, which prompted the researcher to choose this research issue to be the focus of her interest by identifying the challenges facing the counseling uni Academic at the College of Social Work and its relationship to developing professional preparation in light of the new regulations of the college and its consistency with the indicators and standards set by the National Authority for Quality Assurance and Accreditation in higher education institutions.
Keywords Challenges ) Guidance UnitAcademic - development - professional preparation(

الكلمات الرئيسية