التسويق الاجتماعي لبرامج دعم العمالة غير المنتظمة بالمجتمع المحلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ تنظيم المجتمع المساعد بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية 6 اكتوبر

المستخلص

ملخص :
استهدفت الدراسة الحالية تحديد مستوي برامج دعم العمالة غير المنتظمة بالمجتمع المحلي ، تحديد مستوي واقع التسويق الاجتماعي لبرامج دعم العمالة غير المنتظمة بالمجتمع المحلي ، تحديد صعوبات ومقترحات تفعيل التسويق الاجتماعي لبرامج دعم العمالة غير المنتظمة بالمجتمع المحلي ، وتنتمي هذه الدراسة إلي الدراسات الوصفية ، وقد استخدمت منهج المسح الاجتماعي الشامل للمسئولون وبلغ عددهم (35) مفردة ، والمسح الاجتماعي بالعينة العمدية للعامالة غير المنتظمة وبلغ عددهم (150) مفردة ، وقد طبقت الباحثة استمارة استبيان للمسئولون ، واستمارة استبار للعمالة غير المنتظمة ، وفي النهاية اثبتت نتائج الدراسة أن مستوى برامج دعم العمالة غير المنتظمة ككل كما تحددها الاسر والمسئولين مرتفع ، كما أثبتت نتائج الدراسة أن مستوى أبعاد التسويق الاجتماعي ككل كما يحدده المسئولين مرتفع ، واخيرا أثبتت نتائج الدراسة أنه توجد علاقة طردية دالة إحصائياً عند مستوى معنوية (0.01) بين التسويق الاجتماعي وبرامج دعم العمالة غير المنتظمة بالمجتمع .
الكلمات الدالة : التسويق الاجتماعي ، برامج الدعم ، العمالة غير المنتظمة .
Summary:
The current study aimed to determine the level of programs to support irregular employment in the local community, determine the level of reality of social marketing for programs to support irregular employment in the local community, identify the difficulties and proposals of activating social marketing for programs to support irregular employment in the local community, and this study belongs to descriptive studies, and it used the method The comprehensive social survey of officials, which numbered (35), and the social survey of the intentional sample of irregular workers, which numbered (150). The researcher applied a questionnaire for officials, and a questionnaire for irregular workers, and in the end, the results of the study proved that the level of programs to support irregular workers As a whole, as determined by families and officials, it is high. The results of the study also demonstrated that the level of social marketing dimensions as a whole, as determined by officials, is high. Finally, the results of the study demonstrated that there is a statistically significant direct relationship at a significant level (0.01) between social marketing and programs to support irregular workers in society.
Keywords: Social Marketing, Support Programs, Irregular Employment.
 

الكلمات الرئيسية