فاعلية برنامج التدخل المهني في طريقة العمل مع الجماعات، لتعديل سلوك أمهات أطفال طيف التوحد.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم خدمة الجماعة المعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببنها

المستخلص

ملخص البحث:
الأسرة هي مؤسسة اجتماعية، تحمل علي عاتقها العديد من المسئوليات، والوظائف المتعددة، فهي المؤسسة الأولي التي تحتضن الإنسان منذ صغره، وهي المكان الأول، الذي يستقي منه الطفل معارفه، ومكونات شخصيته كافة
وقد تنشأ العديد من المشكلات، التي تواجه الأسرة، وتعوقها عن تحقيق أهدافها، وتأتي علي رأس هذه المشكلات إصابة أحد أفراد أسرتها باضطراب طيف التوحد، ويعد التوحد من أكثر أنواع الإعاقات، التي تحتاج إلي الرعاية، لما لها تأثير كبير علي شخصية الفرد، وعلي أسرته، وجماعاته، والمجتمع الذي يعيش فيه.
وتعمل طريقة العمل مع الجماعات، علي أساس مساعدة أعضاء الجماعة علي الحصول علي الخبرات والمهارات، وتهدف إلي تعديل السلوك، والاتجاهات في بيئة أمهات أطفال التوحد، داخل الأسرة، وخارجها.
وأثبتت الدراسة فاعلية برنامج التدخل المهني، في طريقة العمل مع الجماعات، لتعديل سلوك أمهات أطفال التوحد، تنمية التفاعل الاجتماعي، وزيادة المهارات الاجتماعية، لتقليل العدوان لدى طفلها التوحدى، وتحقيق المساندة الاجتماعية لدعم السلوك التكيفي.
 
Research Summary:
The family is a social institution that bears many responsibilities and multiple functions. It is the first institution that embraces a person from his childhood, and it is the first place from which the child draws his knowledge and all components of his personality.
Many problems may arise that the family faces and hinder them from achieving their goals, and the most important of these problems is that one of their family members has autism spectrum disorder. Autism is one of the most types of disabilities that require care, because it has a major impact on the individual’s personality and on his family. , his groups, and the society in which he lives
The method of working with groups is based on helping group members obtain experiences and skills, and aims to modify behavior and trends in the environment of mothers of autistic children, inside and outside the family.
The study demonstrated the effectiveness of the professional intervention program, in the method of working with groups, to modify the behavior of mothers of autistic children, develop social interaction, and increase social skills, to reduce aggression in her autistic child, and achieve social support to support adaptive behavior.