متطلبات المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مجالات الخدمة الاجتماعية المساعد كلية الخدمة الاجتماعية- جامعة أسوان

المستخلص

المستخلص: تهدف هذه الدراسة إلى  " تحديد متطلبات المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة "وذلك من خلال تحديد متطلبات المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق كل من البعد الفكري للأمن التعليمي، البعد الأخلاقي للأمن التعليمي، البعد السلوكي للأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة، تحديد المعوقات التي تواجه المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي، تحديد المقترحات اللازمة للمشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة، حيث تحاول الدراسة الإجابة على التساؤل الرئيسي التالي " ما متطلبات المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة؟ " حيث شمل مجتمع الدراسة جميع أعضاء مجالس الأمناء والآباء والمعلمين بمدارس التربية الخاصة بمدينة الفيوم، وعددهم (52) عضو، تم استخدم المسح الاجتماعي بأسلوب الحصر الشامل، وقد بلغ عدد العينة (49) عضو، حيث قام الباحث بإعداد أستمارة قياس متطلبات المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة، وقد أظهرت النتائج ارتفاع في نسبة متطلبات المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة، بالاضافة إلي ارتفاع في نسبة المعوقات التي تواجه المشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والآباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي، وفي النهاية تم التوصل لمجموعة من المقترحات اللازمة للمشاركة المجتمعية لمجالس الأمناء والأباء والمعلمين لتحقيق الأمن التعليمي بمدارس التربية الخاصة.
Abstract:  This study aims to “determine the requirements for community participation for boards of trustees, parents, and teachers to achieve educational security in special education schools,” by identifying the requirements for community participation for boards of trustees, parents, and teachers to achieve each of the intellectual dimension of educational security, the moral dimension of educational security, and the behavioral dimension of educational security. In special education schools, identifying the obstacles facing the community participation of boards of trustees, parents, and teachers to achieve educational security, identifying the necessary proposals for community participation of boards of trustees, parents, and teachers to achieve educational security in special education schools, as the study attempts to answer the following main question: “What are the requirements for community participation of boards of trustees and parents?” And teachers to achieve educational security in special education schools? “The study population included all members of the boards of trustees, parents, and teachers in special education schools in the city of Fayoum, and they numbered (52) members. The social survey was used in a comprehensive inventory method, and the sample number reached (49) members. The researcher prepared a form to measure the requirements for community participation for boards of trustees, parents, and teachers to achieve educational security in special education schools. The results showed an increase in the percentage of community participation requirements for councils of parents, trustees, and teachers to achieve educational security in special education schools, in addition to an increase in the percentage of obstacles facing community participation for boards of trustees. And parents and teachers to achieve educational security, and in the end a set of proposals were reached for the necessary community participation of boards of trustees, parents and teachers to achieve educational security in special education schools.