ملخص الدراسة باللغة العربية:
عنوان الدراسة: فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى. أهداف الدراسة:
الهدف الرئيسى للدراسة: إختبار فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى. الأهداف الفرعية للدراسة:
إختبار فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بأبعاد الأمن الأسرى.
إختبار فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بمقومات الأمن الأسرى.
إختبار فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بمهددات الأمن الأسرى.
فروض الدراسة: الفرض الرئيسى للدراسة:
"توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تطبيق برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية وتنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى". الفروض الفرعية للدراسة:
توجد فروق دالة إحصائياً فى القياس البعدى بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة فى المجموع الكلى لقياس تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى.
توجد فروق دالة إحصائياً فى القياس البعدى بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة بالنسبة للبعد الأول للدراسة والمتعلق "بتنمية وعى الشباب الجامعى بأبعاد الأمن الأسرى".
توجد فروق دالة إحصائياً فى القياس البعدى بين درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة بالنسبة للبعد الثانى للدراسة والمتعلق " بتنمية وعى الشباب الجامعى بمقومات الأمن الأسرى".
توجد فروق دالة إحصائياً فى القياس البعدى بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة بالنسبة للبعد الثالث للدراسة والمتعلق "بتنمية وعى الشباب الجامعى بمهددات الأمن الأسرى".
توجد فروق ذات دلالة إحصائياً بين متوسط درجات المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والقياس البعدى لصالح القياس البعدى فى المجموع الكلى للمقياس المستخدم فى الدراسة والمتعلق "بتنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى".
توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والقياس البعدى لصالح القياس البعدى فى البعد المتعلق "بأبعاد الأمن الأسرى" المستخدم فى الدراسة.
توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والقياس البعدى لصالح القياس البعدى فى البعد المتعلق "بمقومات الأمن الأسرى" المقياس المستخدم فى الدراسة.
توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والقياس البعدى لصالح القياس البعدى فى البعد المتعلق "بمهددات الأمن الأسرى للمقياس المستخدم فى الدراسة".
Summary of the study:
The effectiveness of professional intervention program from the perspective of general social work in developing university youth’s awareness of family security. Objective of the study:
The main objective of the study:
“Testing the effectiveness of professional intervention program from the perspective of general social work in developing university youth’s awareness of family security”. Sub-Objectives of the study:
Testing the effectiveness of the dimensions of family security.
Testing the effectiveness of the elements of family security.
Testing the effectiveness of threats to family security.
Study assignments:
The main hypothesis of the study:
There are statistically significant differences explain the application of the professional intervention program from the perspective of general social work practice and Developing
university youth's awareness of family security. Sub-hypotheses of study.
There are statistically significant differences in the post-measurement between the average scores of the experimental group and the average score of the control group in total to measure the development of university youth’s awareness of family security.
There are statistically significant differences in the post-measurement between the average scores of the experimental group and the average score of the control group in total to measure the development of the dimensions of family security.
There are statistically significant differences in the post-measurement between the average scores of the experimental group and the average score of the control group in total to measure the development of the elements of family security.
There are statistically significant differences in the post-measurement between the average scores of the experimental group and the average score of the control group in total to measure the development of threats to family security.
There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the average score of the experimental group in pre-measurement and the post-measurement measurement is in favor of post-measurement in the overall scale used in study.
There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the average score of the experimental group in pre-measurement and the post-measurement measurement is in favor of post-measurement in the dimension related to the dimensions of family security.
There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the average score of the experimental group in pre-measurement and the post-measurement measurement is in favor of post-measurement in the dimension related to the component of family security of the scale used in the study.
There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the average score of the experimental group in pre-measurement and the post-measurement measurement is in favor of post-measurement in the dimension related to threats to family security of the scale used in the study.
Results:
The results of the study confirmed the achievement of the main individual of the study as well as the sub-hypotheses of the study.
محمد محمد أحمد, نجوى. (2021). فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 23(6), 651-685. doi: 10.21608/jfss.2021.393409
MLA
نجوى محمد محمد أحمد. "فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى", مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 23, 6, 2021, 651-685. doi: 10.21608/jfss.2021.393409
HARVARD
محمد محمد أحمد, نجوى. (2021). 'فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى', مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 23(6), pp. 651-685. doi: 10.21608/jfss.2021.393409
VANCOUVER
محمد محمد أحمد, نجوى. فعالية برنامج التدخل المهنى من منظور الممارسة العامة للخدمة الإجتماعية فى تنمية وعى الشباب الجامعى بالأمن الأسرى. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 2021; 23(6): 651-685. doi: 10.21608/jfss.2021.393409