نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
مدرس بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية كلية الخدمة الاجتماعية – جامعة الفيوم
المستخلص
ملخص البحث: هدفت الدراسة الحالية إلى قياس مستوى الثقافة المعلوماتية والكفاءة البحثية لدى طلاب الدراسات العليا بكلية الخدمة الاجتماعية بجامعة الفيوم، وتحليل العلاقة الارتباطية بينهما في ظل التحول الرقمي السريع. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام أداتي قياس: مقياس الثقافة المعلوماتية، ومقياس الكفاءة البحثية. طُبقت الدراسة على عينة قوامها 120 طالباً من مرحلتي التمهيدي للماجستير والدكتوراه. وقد أظهرت النتائج أن مستوى الثقافة المعلوماتية جاء مرتفعاً، حيث تصدّر بُعد التوظيف الاستراتيجي للمعلومات، تَلَته المعالجة المعلوماتية، ثم الوعي التكنولوجي، ثم مستوى عمليات البحث المعلوماتي، واخيرًا مستوى التعامل مع مصادر المعلومات. أما الكفاءة البحثية، فقد سجّلت أعلى مستوى في الوعي الأخلاقي في البحث، يليه مهارات التصميم البحثي، ثم القدرات المنهجية، ثم مستوى القدرة على الابتكار المعرفي، يليه مستوى التفكير النقدي البحثي، وأخيرًا الإنتاج العلمي. كما كشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية طردية قوية ودالة إحصائياً بين الثقافة المعلوماتية والكفاءة البحثية ككل (0.674)، مع تركيز قوي على ارتباط التوظيف الاستراتيجي للمعلومات بتحسين القدرات المنهجية .(0.633) وفي ضوء النتائج، أوصت الدراسة بضرورة دمج مقررات تدريبية في الثقافة المعلوماتية ضمن برامج الدراسات العليا، مع تعزيز استخدام قواعد البيانات المتخصصة وأدوات التحليل الإحصائي، وتنظيم ورش عمل لتنمية المهارات المتقدمة في التوثيق العلمي والتفكير النقدي. كما دعت إلى تعزيز التكامل بين الجانب الأخلاقي والمهارات المعلوماتية لضمان بحوث مُلتزمة ومعيارية.
الكلمات المفتاحية: (الثقافة المعلوماتية- الكفاءة البحثية- طلاب الدراسات العليا).
Abstract: The current study aimed to measure the level of information literacy and research competence among graduate students at the Faculty of Social Work, Fayoum University, and to analyze the correlation between them in the context of rapid digital transformation. The study adopted a descriptive-analytical approach, employing two measurement tools: an information literacy scale (covering dimensions such as technological awareness, information sources, search processes, information processing, and strategic use of information) and a research competence scale (covering dimensions such as research design skills, methodological competencies, scientific output, critical research thinking, cognitive innovation ability, and ethical awareness in research). The study was conducted on a sample of 120 students from the preparatory stages of master's and doctoral programs. The results revealed a high level of information literacy, with the strategic use of information ranking first, followed by information processing, technological awareness, information search processes, and finally handling information sources. Regarding research competence, the highest level was recorded in ethical awareness in research, followed by research design skills, methodological competencies, cognitive innovation ability, critical research thinking, and finally scientific output. The findings also showed a strong, positive, and statistically significant correlation between information literacy and research competence as a whole (0.674), with a strong emphasis on the correlation between strategic use of information and the improvement of methodological competencies (0.633). In light of these results, the study recommended integrating information literacy training courses into graduate programs, enhancing the use of specialized databases and statistical analysis tools, and organizing workshops to develop advanced skills in scientific documentation and critical thinking. It also called for strengthening the integration between ethical considerations and information skills to ensure ethical and standardized research.
Keywords:Information Literacy – Research Competence – Graduate Students
الكلمات الرئيسية