فعالية برنامج التدخل المهنى للخدمة الاجتماعية بإستخدام المدخل الوقائى لتنمية وعى الشباب الجامعى بمخاطر التسويق الشبكى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم مجالات الخدمة الاجتماعية كلية الخدمة الاجتماعية -جامعة الفيوم

10.21608/jfss.2025.447748

المستخلص

ملخص البحث:
يعتبر الشباب الجامعى اكثر فئات المجتمع حيوية وقدرة ونشاطاً فى التغيير بالاضافة إلى نظرته المستقبلية وتطلعه إلى كل ما هو جديد مما يفرض على المجتمع الاهتمام بسبل علاج المشكلات الخاصة بهم ولتحقيق ذلك يعتمد على ما لديه من طاقات وقدرات ابداعية وابتكارية.
ويُعد التسويق الشبكى احد الفرص التى يبحث عنها الشباب للقضاء على البطالة او لمواجهة التحديات التى تؤثر عليه فى حياته وخاصة الحياة العملية بعد التخرج ومن هنا انتشر التعامل بذلك المسمى بين اوساط الشباب ليس فقط بين الشباب ولكن بين جميع الفئات الموجودة فى المجتمع دون النظر لما تؤل إليه شركات التسويق الشبكى وآليات عمل تلك الشركات وهل هناك شبة فى التعامل معها ام لا والاعتماد على قواعد منظمة لهذا العمل مما يشير إلى تأكيد انه قد يكون للتسويق الشبكى ايجابيات ولكن سلبياته من الناحية الاجتماعية والنفسية والاقتصادية لها تأثير فى المجتمع.
لذلك قامت الباحثة بتصميم برنامج للتدخل المهنى للخدمة الاجتماعية بإستخدام المدخل الوقائى لتنمية وعى الشباب الجامعى بمخاطر التسويق الشبكى.
ومن هذا المنطلق هدفت الدراسة إلى اختبار فعالية التدخل المهنى بإستخدام المدخل الوقائى فى الخدمة الاجتماعية لتنمية وعى الشباب الجامعى بمخاطر التسويق الشبكى.
وتعتبر هذه الدراسة من دراسات قياس عائد التدخل المهنى واستخدمت الباحثة المنهج التجريبى بإستخدام تصميماً تجريبياً بالاعتماد على التجربة القبلية البعدية بإستخدام جماعة تجريبية واحدة.
واستعانت الباحثة بمقياس مخاطر التسويق الشبكى للكشف عن نتائج الدراسة وكشفت نتائج الدراسة صحة الفرض الرئيسى واثبتت صحة الفروض الفرعية.
الكلمات المفتاحية: التدخل المهنى ، المدخل الوقائى ، الشباب الجامعى ، التسويق الشبكى.
Study summary
University youth are considered the most dynamic, capable, and active segment of society in its drive for change. They also have a forward-looking outlook and aspiration for everything new, which forces society to focus on ways to address their problems. To achieve this, they rely on their energies and creative and innovative capabilities.
Network marketing is one of the opportunities that young people are looking for to eliminate unemployment or to face the challenges that affect them in their lives, especially practical life after graduation Hence, dealing with this name has spread among young people, not only among young people, but among all groups in society, without considering what network marketing companies lead to, the mechanisms of work of these companies, and whether there is any suspicion in dealing with them or not and the reliance on organized rules for this work indicates the confirmation that network marketing may have positives, but its negatives from the social, psychological and economic perspectives have an impact on society.
Therefore, the researcher designed a professional intervention program for social service using the preventive approach to develop university youth’s awareness of the dangers of network marketing.
From this standpoint, the study aimed to test the effectiveness of professional intervention using the preventive approach in social service to develop university youth’s awareness of the dangers of network marketing.
This study is considered one of the studies that measure the return on professional intervention. The researcher used the experimental method using an experimental design based on the pre-post experiment using one experimental group.
The researcher used the network marketing risk scale to reveal the results of the study. The results of the study revealed the validity of the main hypothesis and proved the validity of the sub-hypotheses.
Keywords: Professional intervention, preventive approach, university youth, network marketing.

الكلمات الرئيسية