ملخص التلكؤ من أهم المشكلات في حياة الطلاب ذات العلاقة بالإنجاز الدراسي ، حيث يظهر التلكؤ في المجال الدراسي حينما يؤجل الطلاب بدون مبرر إتمام المهام الدراسية المطلوبة منهم حتى آخر لحظة ممكنة وهو ما يطلق علية التلكؤ الأكاديمي، يعد التلكؤ الأكاديمي سلوك غير تكيفي بسبب آثاره السلبية و يمثل تلاميذ المرحلة الثانوية شريحة مهمة في المجتمع مما يوجب الحرص على إعدادهم إعداداً جيدًا تحضيراً للمرحلة الجامعية والمهنية للقيام بمهامهم في مختلف مجالات الحياة الاجتماعية وتحمل مسؤولياتهم حيث هدفت الدراسة الى التوصل إلى برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للحد من العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية. وقد تحددت فروض الدراسة في ثلاث فروض وهي :الفرض الأول للدراسة: " من المتوقع أن يكون مستوى العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية متوسطاً ":ويمكن اختبار هذا الفرض من خلال الأبعاد الأربعة العوامل الاجتماعية المؤدية للتلكؤ الأكاديمي، العوامل النفسية المؤدية للتلكؤ الأكاديمي،العوامل الصحية المؤدية للتلكؤ الأكاديمي، العوامل السلوكية المؤدية للتلكؤ الأكاديمي. الفرض الثاني للدراسة: " توجد فروق جوهرية دالة إحصائياً بين استجابات طلاب المرحلة الثانوية وفقاً لبعض المتغيرات الديموجرافية (النوع/ الحالة الوظيفية للأب/ محل الإقامة) بالنسبة لتحديدهم لمستوى العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية ".الفرض الثالث للدراسة: " يوجد تباين دال إحصائياً بين استجابات طلاب المرحلة الثانوية وفقاً لبعض المتغيرات الديموجرافية (فئات السن/ فئات عدد الأخوة/ الحالة التعليمية للأب/ فئات الدخل الشهري) بالنسبة لتحديدهم لمستوى العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية ".وتوصلت نتائج الدراسة لصحة فروضها. الكلمات المفتاحية: التلكؤ الأكاديمي، المرحلة الثانوية، الممارسة العامةفي الخدمة الاجتماعية. Summary Procrastination is one of the most significant problems in students' lives related to academic achievement. Procrastination occurs when students unjustifiably postpone completing required academic tasks until the last possible moment. This is known as academic procrastination. Academic procrastination is considered a maladaptive behavior due to its negative effects. High school students represent an important segment of society, which requires ensuring that they are well prepared for the university and professional stages to carry out their duties in various areas of social life and bear their responsibilities. The study aimed to develop a proposed program from the perspective of generalist practice in social work to reduce the factors leading to academic procrastination among secondary school students. The study hypotheses were defined in three hypotheses: The first hypothesis of the study: "It is expected that the level of factors leading to academic procrastination among secondary school students will be average." This hypothesis can be tested through the four dimensions: social factors leading to academic procrastination, psychological factors leading to academic procrastination, health factors leading to academic procrastination, and behavioral factors leading to academic procrastination. The second hypothesis of the study: “There are statistically significant differences between the responses of secondary school students according to some demographic variables (gender/father’s employment status/place of residence) with regard to their identification of the level of factors leading to academic procrastination among secondary school students.” The third hypothesis of the study: “There is a statistically significant difference between the responses of secondary school students according to some demographic variables (age groups/number of siblings groups/father’s educational status/monthly income groups) with regard to their identification of the level of factors leading to academic procrastination among secondary school students.” The results of the study confirmed the validity of its hypotheses. Keywords: academic procrastination, secondary school, generalist practice in social work.
سعد الجالي, أمينة. (2025). برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للحد من العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 41(1), 152-200. doi: 10.21608/jfss.2025.456713
MLA
أمينة سعد الجالي. "برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للحد من العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية", مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 41, 1, 2025, 152-200. doi: 10.21608/jfss.2025.456713
HARVARD
سعد الجالي, أمينة. (2025). 'برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للحد من العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية', مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 41(1), pp. 152-200. doi: 10.21608/jfss.2025.456713
VANCOUVER
سعد الجالي, أمينة. برنامج مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للحد من العوامل المؤدية للتلكؤ الأكاديمي لطلاب المرحلة الثانوية. مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية, 2025; 41(1): 152-200. doi: 10.21608/jfss.2025.456713