فعالية نموذج ثقافة الاقران في تعزيز سلوك المسايرة الاجتماعية لدى الشباب الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم العمل مع الجماعات كلية الخدمة الاجتماعية التنموية – جامعه بني سويف

المستخلص

ملخص البحث
هدف البحث الى اختبار فعالية نموذج ثقافة الاقران في تعزيز سلوك المسايرة الاجتماعية  للشباب الجامعي حيث تحددت فروض الدراسة في ‌توجد فروق معنوية دالة إحصائياً بين متوسطات نتائج القياسات القبلية والبعدية لأعضاء الجماعة التجريبية لصالح القياس البعدى على مقياس المسايرة الاجتماعية وتحددت ابعادها في البعد الأول  "تعزيز سلوك الايثار"، والبعد الثاني  " تعزيز سلوك التمركز حول الاخرين"، والبعد الثالث  " تعزيز سلوك الاستقلالية"، والبعد الرابع "تعزيز سلوك المسالمة"، والبعد الخامس "تعزيز الثقة الاجتماعية"، وتوصلت نتائج البحث إلي صحة الفروض الفرعية للبحث ومن خلال ثبوت صحة الفروض الفرعية للبحث ثبتت صحة الفرض الرئيسي الذى تقوم عليه الدراسة، وبالتالى يمكن القول بأنه: توجد فروق معنوية دالة إحصائياً بين متوسطات نتائج القياسات القبلية والبعدية لأعضاء الجماعة التجريبية على مقياس المسايرة الاجتماعية لصالح القياس البعدى نتيجة لممارسة نموذج ثقافة الاقران.
الكلمات المفتاحية:
نموذج ثقافة الاقران- المسايرة الاجتماعية- الشباب الجامعي
Abstract
The aim of the research was to examine the effectiveness of the Peer Culture Model in enhancing social conformity behavior among university youth. The study hypotheses were defined as follows: there are statistically significant differences between the mean scores of the pre-test and post-test results of the experimental group members in favor of the post-test on the Social Conformity Scale. The dimensions of the scale were identified as:

Dimension One: Enhancing altruistic behavior
Dimension Two: Enhancing other-centeredness
Dimension Three: Enhancing independence
Dimension Four: Enhancing peacefulness
Dimension Five: Enhancing social trust

The research findings confirmed the validity of the sub-hypotheses, and consequently, by verifying the sub-hypotheses, the main hypothesis on which the study is based was also confirmed. Therefore, it can be concluded that there are statistically significant differences between the mean scores of the pre-test and post-test results of the experimental group members on the Social Conformity Scale in favor of the post-test, as a result of applying the Peer Culture Model.
Keywords: Peer Culture Model – Social Conformity – University Youth
 

الكلمات الرئيسية